آنچه باید در مورد دیابت بدانید

معرفی

به گفته سازمان بهداشت جهانی، چند دهه قبل دیابت یک بیماری غیر معمول در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بود. امروز داستان فرق کرده است. در حال حاضر تخمین زده می شود که بیش از ۱۴۳ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند. این رقم روز به روز در حال افزایش است، انتظار می رود تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۲۰ میلیون نفر با دیابت زندگی کنند، اگر روند فعلی ادامه یابد.

تنها در ایالات متحده، ۱۸.۲ میلیون نفر (۶.۳٪ از جمعیت) مبتلا به دیابت هستند. در حالی که ۱۳ میلیون نفر دیگر به دیابت مبتلا شده اند. متأسفانه ۵.۲ میلیون نفر (یا تقریباً یک سوم) از ابتلای خود به این بیماری بی خبرند.

این رقم برای نیجریه به راحتی در دسترس نیست، اما تخمین زده می شود که بیش از ۱.۵ میلیون نفر در نیجریه دیابت دارند.

در کشورهای توسعه یافته، اکثر بیماران دیابتی بالای شصت سال هستند، اما در کشورهای در حال توسعه، دیابت بر افراد در سنین اولیه تأثیر می گذارد.

دیابت چیست؟

دیابت ملیتوس (یا به سادگی دیابت) از کلمه یونانی “Diabeinein” به معنای “گذر کردن” که ادرار فراوان را توصیف می کند، و Mellitus از کلمه لاتین به معنای “شیرین شده با عسل” گرفته شده است. این دو کلمه به معنی ادرار شیرین یا قند در ادرار هستند.

دیابت بیماری است که در آن بدن انسولین تولید نمی کند یا به درستی از آن استفاده نمی کند. انسولین هورمونی است که در بدن برای کنترل سرعت تبدیل قند، نشاسته و سایر مواد غذایی به گلوکز مورد نیاز به عنوان انرژی برای زندگی روزمره مورد نیاز است. هورمون تولید و ترشح می شود

توسط عضوی به نام پانکراس وارد خون می شود. این انسولین به حفظ سطح گلوکز خون در محدوده طبیعی کمک می کند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) این محدوده طبیعی را بین این دو قرار می دهد

۶۰ – ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر (قبل از مصرف هر ماده غذایی در روز، از این رو این مقدار قند خون ناشتا نامیده می شود). در سلامت، علیرغم تقاضاهای متعدد برای گلوکز در شرایط مختلف، گلوکز خون به ندرت از این مقدار فراتر می رود.

بعد از غذا، کبد گلوکز غذا را به عنوان گلیکوژن ذخیره می کند و در بین وعده های غذایی آن را در خون آزاد می کند. نقش انسولین کنترل این ذخیره سازی و آزادسازی گلوکز است. این تضمین می کند که میزان گلوکز خون در هر زمان خاص از محدوده طبیعی فراتر یا کمتر از آن نمی رود.

انواع دیابت.

بر اساس سازمان بهداشت جهانی (WHO)، پنج دسته از دیابت شناخته شده است که عبارتند از: دیابت ملیتوس وابسته به انسولین (IDDM) یا دیابت نوع I، دیابت شیرین غیر وابسته به انسولین (NIDDM) یا دیابت نوع دوم، دیابت بارداری، دیابت بی مزه و دیابت برنزی.

دیابت نوع اول/وابسته به انسولین: این نوع دیابت در ابتدا دیابت جوانی نامیده می شد زیرا نوجوانان و جوانان را تحت تاثیر قرار می دهد. علت آن نارسایی ناگهانی پانکراس در تولید انسولین است. بنابراین، این یک بیماری حاد است که با تشنگی، پلی اوری (دفع مقدار زیادی ادرار)، دیورز و کاهش وزن ظاهر می شود. دیابت نوع یک شایع نیست، کمتر از ۱۰ درصد از کل موارد دیابت را تشکیل می دهد.

دیابت نوع دوم غیر وابسته به انسولین: این شایع ترین نوع دیابت است که بیش از ۸۰ درصد از کل موارد دیابت را تشکیل می دهد. در بزرگسالان و افراد مسن یافت می شود. این نوع دیابت به تدریج در طی یک دوره زمانی طولانی (بی توجه) ایجاد می شود و با انسولین ناکافی، کمبود انسولین در خون یا ناتوانی بدن در استفاده از مقاومت به انسولین مشخص می شود. به دلیل بروز آهسته و تدریجی آن، اغلب تا زمانی که یک یا چند مورد از عوارض طولانی مدت آن ظاهر نشود، شناسایی نمی شود.

برخلاف دیابت نوع یک، انسولین خون افراد دیابتی نوع دوم ممکن است طبیعی یا حتی بالا باشد، اما به دلیل مقاومت به انسولین، اثر مطلوب را ندارد و این امر در افراد چاق شایع است.

دیابت بارداری: این نوع دیابت در دوران بارداری رخ می دهد و پس از زایمان در عرض ۳ هفته از بین می رود. تخمین زده می شود که ۳ درصد از تمام بارداری ها با دیابت بارداری همراه است و تقریباً نیمی از این بیماران در آینده مستعد ابتلا به دیابت دائمی هستند.

چه چیزی باعث دیابت می شود.

مانند فشار خون بالا و سایر بیماری‌های غیرواگیر، هیچ علت مشخصی را نمی‌توان به شایع‌ترین نوع دیابت نسبت داد (دیابت نوع دوم، دیابت نوع یک ثانویه به نارسایی پانکراس است). با این حال، برخی از عوامل برای افزایش شانس ابتلا به دیابت شناخته شده اند و این عوامل خطر نامیده می شوند. برای مثال، جمعیت‌های کم‌تغذیه و کم‌تغذیه ۲ تا ۲۰ برابر بیشتر از جمعیت فعال و لاغر یک نژاد در معرض ابتلا به دیابت نوع دوم هستند. برخی دیگر از عوامل شناخته شده برای افزایش شانس ابتلا به دیابت عبارتند از:

چاقی: تخمین زده می شود که سه چهارم (¾) از تمام بیماران دیابت نوع II چاق هستند. سبک زندگی بی‌حال و مرفه به این امر کمک می‌کند. اعتقاد بر این است که کاهش وزن ۱۰ کیلوگرمی می تواند سطح قند خون ناشتا را تقریبا ۵۰ میلی گرم در دسی لیتر کاهش دهد. سبک زندگی فعال همراه با ورزش مکرر نیز باعث افزایش حساسیت به انسولین می شود.

استاندارد بین المللی برای اندازه گیری اضافه وزن و چاقی بر اساس مقداری بنام BMI MASS INDEX است. این مقدار از تقسیم وزن بدن (به کیلوگرم) بر مجذور قد (بر حسب متر) به دست می آید.

یعنی BMI = وزن بدن (کیلوگرم) / قد ۲ (متر).

توجه: ۱ فوت = ۰.۳۰۵ متر.

برای بزرگسالان، BMI کمتر از ۲۵ کیلوگرم بر متر مربع ترجیح داده می شود.

۲۵ – ۲۹ کیلوگرم در متر مربع اضافه وزن و بالای ۳۰ کیلوگرم در متر مربع چاقی محسوب می شود.

سابقه خانوادگی: سابقه خانوادگی دیابت شانس ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. در چنین شرایطی، داشتن یک سبک زندگی سالم و نظارت مداوم بر سطح قند خون بسیار مهم می شود.

سن و نژاد: اکثر بیماران دیابتی نوع II در زمان شروع بیماری بالای ۴۰ سال سن دارند. با این حال، نسبت افزایش در بروز این بیماری با افزایش سن برای افراد دارای سابقه خانوادگی دیابت، چاق و احتمالا کسانی که سبک زندگی کم تحرک دارند بیشتر است. علاوه بر این، دیابت در میان آفریقایی‌ها، آفریقایی‌آمریکایی‌ها، لاتین‌تبارها، بومیان آمریکا و آسیایی‌آمریکایی‌ها شایع‌تر است. تعلق به هر یک از نژادها به خودی خود یک عامل خطر است.

سابقه دیابت بارداری: در یک زن نیز احتمال/احتمال ابتلا به دیابت دائمی در زندگی بعدی او افزایش می یابد.

شما می توانید از دیابت پیشگیری کنید/به تاخیر بیاندازید!

دیابت پس از ایجاد درمان دائمی ندارد و در طول زندگی کنترل می شود. اما شما می توانید از افتادن در این درد طولانی مدت جلوگیری کنید. قبل از اینکه دیابت در افراد وجود داشته باشد، تقریباً همیشه وضعیتی به نام پیش دیابت وجود دارد. وضعیتی که در آن گلوکز خون بالاتر از حد طبیعی است، اما هنوز به اندازه کافی برای تشخیص دیابت نیست. با این حال، ناراحت کننده است، اگر به طور منظم قند خون خود را کنترل نکرده باشید، نمی توانید متوجه شوید که چه زمانی در این دسته قرار می گیرید.

پیش دیابت خود یک وضعیت پزشکی جدی است، اگرچه هنوز هم می توان با ایجاد تغییر در الگوی رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی آن را معکوس کرد. برای تعیین قند خون یک آزمایش به نام قند خون ناشتا باید انجام شود. این آزمایش میزان گلوکز (قند) خون فرد را قبل از مصرف هر وعده غذایی در روز اندازه گیری می کند. بر حسب میلی گرم در دسی لیتر (mg/dl) اندازه گیری می شود.

مقدار کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر به طور کلی طبیعی است، در حالی که مقدار بیشتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر اما کمتر از ۱۲۰ میلی گرم در دسی لیتر هنوز دیابت کامل نیست، بنابراین به عنوان پیش دیابت در نظر گرفته می شود. فردی که سطح گلوکز خون قبل از دیابت دارد باید اقدامات فوری برای کاهش گلوکز خون خود انجام دهد یا دیابت مادام العمر را به خطر بیندازد.

البته باید تاکید کرد که عوامل نژادی و ژنتیکی مستعد ابتلا به دیابت هنوز خارج از درک و کنترل انسان است. بنابراین، منطقی است که همه عوامل قابل کنترل انسانی را به حداقل ممکن کاهش دهیم. بیشتر این عوامل به عادات شغلی اجتماعی و رژیم غذایی مربوط می شود.

نکات زیر می تواند به کاهش خطر دیابت شما کمک کند:

* کاهش وزن. به نظر می رسد چاقی تنها عامل مهم دیابت باشد. کاهش وزن و چربی بدن و حفظ وزن متوسط ​​بدن بسیار ضروری است. برای این منظور شاخص توده بدنی (BMI) کمتر از ۲۵ کیلوگرم بر متر مربع برای مردان و کمتر از ۲۴ کیلوگرم بر متر مربع برای زنان توصیه می شود.

* افزایش فعالیت بدنی این یک واقعیت ثابت شده است که دیابت در میان افرادی که سبک زندگی مرفه و کم تحرکی دارند شایع تر است. نشان داده شده است که تمرینات ساده پویا مانند پیاده روی سریع به مدت ۳۰-۵۰ دقیقه در روز یا ۳-۵ بار در هفته بسیار مفید هستند. ورزش باعث کاهش وزن و چربی، افزایش عملکرد قلب، کاهش احتمال ابتلا به دیابت و همچنین تقویت احساسات و زندگی سالم می شود.

* الکل را کم یا قطع کنید. نشان داده شده است که مصرف بیش از ۲ واحد الکل در روز بر بدن تأثیر منفی می گذارد. الکل به عنوان یک داروی اعتیادآور، حفظ مقدار مشخصی از مصرف را برای مدت طولانی بسیار دشوار می کند. بنابراین بهتر است سعی کنید الکل را به طور کامل حذف کنید.

* از کشیدن سیگار خودداری کنید. دود سیگار حاوی چندین ماده سمی است. استعمال سیگار و الکل با چندین بیماری مرتبط است. قطع سیگار قطعا شانس ابتلا به چندین بیماری دیگر را به غیر از دیابت کاهش می دهد.

* عادات غذایی خوب را رعایت کنید، مانند؛

* مصرف غذاهای چرب و آشغال ها را کاهش دهید

* ماهی و مرغ بیشتر بخورید (بدون پوست بهتر است).

* سیر کلسترول فشار خون را کاهش می دهد. هر چند وقت یکبار آن را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

*تعداد تخم مرغ هایی را که می گیرید به ۳ تا ۴ عدد در هفته برش دهید (آبپز بهتر از سرخ شده).

* مصرف نمک را به کمتر از ۵.۸ گرم در روز کاهش دهید.

* بیشتر از سبزیجات و غذاهای غنی از فیبر، به ویژه میوه ها استفاده کنید.

* در نهایت، به طور مداوم قند خون ناشتا خود را کنترل کنید، زیرا این تنها راه برای اطلاع از زمانی است که دچار مشکل می شوید.

نتیجه

دیابت و فشار خون بالا به یک برنامه مراقبت جامع نیاز دارد و این امر حول عادات غذایی، عوامل اجتماعی و محیطی فرد می چرخد. چندین تغییر در شیوه زندگی مانند ورزش منظم، حفظ وزن متوسط ​​بدن، کاهش مصرف چربی و رژیم غذایی با فیبر بالا، همگی به داشتن یک زندگی سالم طبیعی کمک می کنند. این اقدامات برای افزایش حساسیت به انسولین و همچنین کاهش فشار خون شناخته شده است.

در نهایت، ایجاد افراد آگاه تر از سلامتی در بین مردم بسیار مهم است. مردمی که عملاً معتقدند پیشگیری از یک بیماری بهتر و ارزانتر از درمان آن است، در حالی که قوی تر شده است. علاوه بر این، سلامت پیشگیرانه را نمی توان از بررسی های پزشکی منظم جدا کرد، زیرا این دو در کنار هم هستند. هیچ راهی برای تشخیص چندین بیماری غیرواگیر بدون انجام معاینات منظم پزشکی وجود ندارد. نمی توان بر اهمیت این چک ها تاکید کرد.

برای سلامتیتون زنده باشید مقادیر گلوکز خون خود را بدانید و زندگی سالم تری داشته باشید و عاری از دردهای دیابت.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر