آیا ورودی های جدید دانشگاه از کیفیت علمی پایین تری برخوردار هستند؟


دپارتمان پدران دفتر خبر دانشگاه; ورود به دانشگاه در کشور ما برای جوانان و حتی خانواده هایشان بسیار مهم است، حتی از کودکی دعای والدین و اعضای خانواده برای رفتن فرزندان به دانشگاه را می شنویم. شاید به این دلیل که در گذشته ای نه چندان دور ورود عموم مردم به دانشگاه غیرممکن به نظر می رسید و تعداد کمی وارد دانشگاه می شدند، اما چند سالی است که با افزایش ظرفیت مواجه هستیم. از دانشگاه ها، حتی با جای خالی در دانشگاه ها.

حدود ۳۰۰۰ دانشگاه شامل دانشگاه‌های دولتی، پردیس‌های خودگردان وابسته به دانشگاه‌های سراسری یا دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، دانشگاه‌های آموزش از راه دور (پیام نور)، دانشگاه‌های جامع علمی و کاربردی و دانشگاه‌های مجازی در پذیرش تحصیلی ما فعالیت می‌کنند. هر کدام از این دانشگاه ها متفاوت است.

برخی از دانشگاه ها با روش انتخاب متمرکز دانشجویان می پذیرند که در این نوع گزینش تنها نمره عملکرد داوطلب مهم است و داوطلب می تواند بر اساس رتبه آزمون سراسری رشته و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کند.

یکی دیگر از روش های پذیرش دانشجو در کشور ما، روش گزینش نیمه متمرکز است، بنابراین علاوه بر رتبه بندی، سوالاتی مانند مصاحبه، آزمون، آزمون های علمی و عملی و … برای پذیرش فرد در دانشگاه موثر است. نتایج در چند مرحله اعلام می شود.

آمارها و البته صحبت های مسئولان دانشگاه بر این اساس است که در سال های اخیر کیفیت دانشجویان کاهش یافته و توسط کارشناسان تحلیل می شود.

* روش فعلی سنجش و پذیرش عملکرد دو موسسه آموزشی زیر سوال رفته است

سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روش فعلی ارزشیابی و پذیرش دانشجو را دلیل افت کیفیت دانشجویان جدیدالورود می داند و می گوید: روش فعلی ارزشیابی و پذیرش دانشجو. کشور باعث شده است که هم آموزش و پرورش و هم دانشگاه ها نتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند و دانشگاه ها; به این ترتیب هر دوی این نهادها در عملکرد خود ضعیف می شوند.

وی با بیان اینکه مسئولان دانشگاه ها از عدم مواجهه با کیفیت مطلوب دانشجویان گلایه دارند، ادامه می دهد: در حال حاضر کارکرد آموزش و پرورش که باید مرجع کیفیت آموزشی دانشجویان باشد، اقدام کرد. به عنوان مثال به گونه ای که میانگین دیپلم دانشجویان ۱۲ است. افرادی با این سطح از یادگیری وارد دانشگاه می شوند، بنابراین کیفیت دانشجویان کاهش می یابد، کاهش کیفیت دانشجویان را یکی از پیامدهای منفی روش فعلی برای ارزیابی و ارزیابی می دانم. دانشجو می پذیرد

عاملی قانون جدید کنکور را یکی از عوامل حل این چالش برشمرد و گفت: با اجرای قانون جدید کنکور که شامل سوابق تحصیلی در سنجش و پذیرش دانشجو می شود، به دانش آموزان در قالب محتوایی آموزش داده می شود. درس ها را جدی بگیرید تا با یک پایه آموزشی مناسب وارد شوند و تبدیل به دانشگاه شوند.

* دانش آموزان همیشه در کنکور هستند و زمانی برای مطالعه ندارند

سیدجلال موسوی، مدیرکل دفتر تدوین و مدیریت اسناد و سیاست های آموزش و پژوهش ستاد علوم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این باره می گوید: روش فعلی سنجش و قبولی به گونه ای است که برخی از دانش آموزان فرصت تقویت محتوایی و خواندن را ندارند زیرا همیشه در کنکور و تست زدن هستند بنابراین کیفیت دسترسی به آموزش عالی کاهش یافته است.

وی بیان می کند: وقتی سؤالات کنکور تستی است، نمی توان از سؤالات محتوایی زیاد برای سنجش داوطلبان استفاده کرد زیرا سؤالات تکراری می شوند، اما در آزمون تشریحی این گونه نیست و دست طراحان برای طراحی سؤالات باز است؛ چراکه سؤالات به صورت آزمایشی تکرار می شود. در آزمون تشریحی کل فرآیند پاسخگویی به سوال دارای نمره می باشد یعنی اگر جواب درست را نگرفتند فرآیند حل سوال دارای امتیاز می باشد.

* برنامه درسی آموزش عالی کیفیت را بهبود می بخشد

محمدعلی ذوالفیگل وزیر علوم به عنوان اولین مجری آموزش عالی کشور، طرح آموزش عالی را ارتقای کیفی آموزش عالی می داند و می گوید: با اجرای کامل این طرح که شامل ۹ بند مأموریت محور است، برنامه آموزش عالی را ارتقاء سطح کیفی آموزش عالی می داند. توجه به استانداردها و توجه به بهره وری، کیفیت ارتقاء خواهد یافت. .

به گزارش فارس، کارشناسان چالش‌های متعددی از جمله تنوع نهادهای تصمیم‌گیری و سیاسی در ساختار نظام آموزش عالی کشور، نبود پژوهش‌های دانشگاهی مأموریت‌گرا و نیازمحور، عدم اجرا را شناسایی کردند. در سند آموزش عالی عدم توجه به بازنگری دروس دانشگاهی و مهارت آموزی از عوامل افت کیفیت است که دانشجویان اعلام کرده اند که باید مورد توجه و بررسی مسئولان قرار گیرد.

انتهای پیام/




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید