اهمیت تغذیه در زندگی روزمره ما

هر زمان که ما غذا یا مایعات مغذی مصرف می کنیم، بدن ما مواد معدنی ساده اما ضروری، ویتامین ها، چربی ها، پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها و آب را از این غذا یا مایعات مغذی هضم و جذب می کند و آن را به جریان خون و انرژی تبدیل می کند که به بدن ما کمک می کند. رشد کنید و آن را سالم نگه دارید.

ارزش غذایی برای سلامت هر فردی مهمتر است. هر زمان که غذا یا مایعات مصرف می کنیم بر بدن و سلامت ما تأثیر می گذارد. بنابراین بسیار مهم است که ما باید در مورد غذاها یا مایعاتی که در زندگی روزانه خود مصرف می کنیم بیشتر آگاه باشیم. تعداد زیادی از بیماری ها تنها به دلیل رژیم غذایی نادرست رخ می دهد. برخی از رژیم های غذایی خاص ممکن است خود باعث ایجاد بیماری یا تغییر روند یک اختلال شناخته شده مانند دیابت، بیماری قلبی یا کلیوی شود.

چرا تغذیه برای ما مهم است؟

همانطور که می دانیم غذا و آب برای ساختن بدن و حفظ سلامت آن ضروری است. هر غذا و مایع خوب حاوی برخی مواد مغذی مهم مانند پروتئین، کربوهیدرات، چربی، برخی ویتامین ها، مواد معدنی و آب است. همه اینها نقش متفاوتی برای حفظ سلامت بدن و ساخت سلول های جدید در بدن ما دارند.

تغذیه مهم و نقش آنها در بدن ما عبارتند از:

پروتئین:

پروتئین به بدن ما کمک می کند تا ماهیچه ها و سیستم ایمنی قوی بسازد. اساساً پروتئین ها از زنجیره های بلندی از اسیدهای آمینه ساخته شده اند. ۲۲ نوع مختلف اسید آمینه وجود دارد و بدن ما برای عملکرد صحیح به همه این اسیدهای آمینه نیاز دارد. پروتئین نوع فراوانی از مواد مغذی در بدن ما است که بافت‌های جدیدی می‌سازد و تمام سلول‌های آسیب دیده بدن را ترمیم می‌کند. همچنین به تشکیل هورمون‌ها و آنزیم‌هایی که نقش‌های مختلفی مانند متابولیسم و ​​رشد جنسی را در بدن ما ایفا می‌کنند، کمک می‌کند. انواع مختلفی از پروتئین وجود دارد که نقش مهمی در بدن ما دارند. به عنوان مثال کلاژن یک پروتئین است و به مو و پوست ما قدرت، کشش و ترکیب می دهد. برخی از منابع خوب پروتئین عبارتند از عدس، لبنیات کم چرب، توفو، آجیل، دانه ها، نخود فرنگی، تمپه. برخی از غذاهای رایج مانند نان غلات کامل، سیب زمینی، ذرت و پاستا نیز پروتئین دارند. پروتئین سویا ضروری ترین و قوی ترین پروتئین است و با هر پروتئین حیوانی برابری می کند.

کربوهیدرات ها:

کربوهیدرات ها به ما انرژی می دهند. این یک منبع ایده آل انرژی برای بدن است زیرا کربوهیدرات های تبدیل شده با سهولت بیشتری به گلوکز تبدیل می شوند. این به بدن ما کمک می کند تا انرژی لازم برای تشکیل اجزای سلولی را تامین کند. کربوهیدرات ها از سه ترکیب کربن، هیدروژن و اکسیژن ساخته شده توسط گیاهان تشکیل شده اند. چهار نوع کربوهیدرات مهم وجود دارد – شکر، نشاسته، فیبر و صمغ. اگر کربوهیدرات ها به طور منظم مصرف شوند، هیچ گونه افزایش وزنی ایجاد نمی کنند، مگر اینکه مانند سایر گروه های غذایی باشد. دو نوع کربوهیدرات وجود دارد – پیچیده و ساده. کارایی کربوهیدرات ها می تواند باعث تولید کتون در بدن شود که می تواند منجر به وضعیتی به نام کتوز شود. نمونه های خوب کربوهیدرات ها نان، سیب زمینی، پاستا، نوشابه، چیپس، آب نبات/شیرینی، کلوچه/بیسکویت، پودینگ، کیک، شکر، موز و غیره هستند.

چربی ها:

چربی انرژی بیشتری به ما می دهد. این یک ماده مغذی است و مقدار خاصی از چربی برای بدن ما ضروری است. همیشه ما را چاق نمی کند. این نقشی را ایفا می کند که بدن ما را با محافظت در برابر تغییرات ناگهانی دما و همچنین از اندام های حیاتی ما محافظت می کند. چربی ها شامل گروه وسیعی از ترکیبات هستند که در حلال های آلی محلول و در آب نامحلول هستند. چربی ها ۹ کالری در هر گرم دارند. هنگامی که چربی رژیم هضم می شود، اسیدهای چرب تولید می شود. همچنین برای پوست سالم و تنظیم فشار خون مهم است.

دو نوع چربی اشباع (جامد در دمای اتاق) و غیر اشباع (مایع در دمای اتاق) وجود دارد. برای به دست آوردن مقدار کافی اسید لینولئیک، یکی از معدود اسیدهای چرب بدن نمی تواند روی خود تولید کند. هر فرد بالغ روزانه به یک قاشق غذاخوری چربی غیراشباع نیاز دارد. چربی های اشباع شده عمدتاً در محصولات لبنی مانند کره، خامه، پنیر و برخی از شکلات ها وجود دارد. منبع چربی های غیر اشباع روغن سویا، آفتابگردان و ذرت است.

ویتامین ها:

ویتامین یک ترکیب آلی است، فرآیندهای بدن ما را تنظیم می کند و نقش مهمی در عملکرد صحیح بدن ما دارد. واژه ویتامین از «ویتامین» گرفته شده است، ترکیبی از واژه‌های Vital و Amine. امروزه یک ترکیب شیمیایی ویتامین نامیده می شود. بدن ما برای رشد و نمو طبیعی به ویتامین ها به عنوان مواد نیاز دارد. ۱۳ ویتامین برای بدن ما ضروری است. برخی از آنها عبارتند از A، B، C، D، E، K، ویتامین B-6 و ویتامین B-12. در زندگی روزمره ما تمام این ویتامین ها را از غذاها دریافت می کنیم. بدن ما همچنین می تواند ویتامین D و K تولید کند.

هر ویتامین وظایف خاصی را ایفا می کند. هر سطح پایین خاص ویتامین که باعث بیماری کمبود می شود. به عنوان مثال، اگر ویتامین D کافی دریافت نکنیم می تواند باعث راشیتیسم شود. کمبود ویتامین A می تواند باعث شب کوری شود.

اگر ما یک رژیم غذایی متعادل داشته باشیم، ویتامین ضروری کافی را بطور خودکار از غذا یا مایعات روزانه خود دریافت می کنیم. ما حتی نیازی به مصرف ویتامین خاصی نداریم. فقط در برخی موارد برای سلامتی مطلوب نیاز به مصرف روزانه مولتی ویتامین داریم.

مواد معدنی:

مواد معدنی فرآیندهای بدن ما را تنظیم می کنند و همچنین بافت های بدن را می سازند. مواد معدنی باعث می شود بدن ما به درستی کار کند، همانطور که ویتامین نقش دارد، اما از کاهش وزن جلوگیری نمی کند. اگرچه ما آن را از غذاهای روزانه خود دریافت می کنیم، بنابراین نیازی به مصرف جداگانه آن نداریم. مواد معدنی سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می کنند. برخی از مواد معدنی مهم عبارتند از کلرید، کلسیم، مس، کروم، فلوراید، آهن و ید. این نوع مواد معدنی را می توان از غذای روزانه یا مکمل های مایع مانند نمک، سس سویا، شیر، روغن های گیاهی، غلات کامل، پنیر، آجیل و غیره یافت.

آب به سلول ها شکل می دهد و به عنوان وسیله ای عمل می کند که در آن فرآیندهای بدن می توانند اتفاق بیفتند. این ماده مغذی شناخته شده و در عین حال مهم ترین ماده مغذی برای نیازهای بدن ما است. همچنین فراوان ترین نوع مایعی است که در بدن ما یافت می شود و ۷۰ درصد از کل جرم ما را تشکیل می دهد. به حل شدن و انتقال مواد مغذی ضروری به تمام قسمت های بدن کمک می کند. همچنین برای کمک به حفظ دمای بدن و کمک به دفع مواد زائد بدن مورد نیاز است.

اب:

در بدن انسان ۷۰ درصد کل جرم را آب پوشانده است. آب به سلول ها شکل می دهد و به عنوان وسیله ای عمل می کند که در آن فرآیندهای بدن می توانند اتفاق بیفتند. این ماده مغذی بسیار ضروری از تمام مواد مغذی موجود است. همچنین فراوان ترین نوع مایع موجود در بدن انسان است. آب به حفظ دمای بدن کمک می کند و به دفع مواد زائد بدن کمک می کند.

می بینیم که تغذیه نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارد، هر ماده غذایی و مایعی حاوی ارزش غذایی خاص خود است که در زندگی ما بسیار ضروری است. این می تواند به افزایش یا کاهش طول عمر و همچنین تعیین مدرک تحصیلی یا معیشت ما کمک کند. به رشد ذهنی و جسمی ما نیز کمک می کند. ما باید در مورد مواد غذایی و مایعاتی که به طور منظم مصرف می کنیم آگاه باشیم. غذای پوپر در زندگی روزمره ما به یک عادت مادام العمر به سمت یک عمر طولانی سالم منجر می شود.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر