تعصب جلو، سمت چپ و وزن متقاطع: تنظیم تعلیق با تنظیم وزن

وزن ایستا: تعصب جلو و سمت چپ

اساسی ترین راه برای تغییر هندلینگ خودرو، توزیع مجدد وزن است. توزیع وزن خودرو با قرار دادن ترازو زیر هر چرخ به معنای واقعی کلمه تعیین می شود. هنگام انجام تنظیمات توزیع وزن، باید تغییرات وزنی را که خودرو در حین رانندگی تجربه می کند در نظر بگیرید. به عنوان مثال، وقتی شتاب می گیرید، وزن به سمت عقب خودرو و روی چرخ های عقب جابجا می شود. وقتی به راست بپیچید وزن به سمت چپ ماشین تغییر می کند. در حین رانندگی می توانید این انتقال وزن را روی بدن خود احساس کنید.

مفیدترین تنظیم وزن برای مسابقات جاده ای تعصب جلو یا توزیع وزن بین چرخ های جلو و عقب است. هدف از تنظیم بایاس جلو، تعادل وزن خودرو به طور مساوی بین چرخ های جلو و عقب در هنگام چرخش خودرو است. اگر لاستیک‌های جلو در هنگام چرخش وزن بیشتری روی خود داشته باشند، برای جلوگیری از سر خوردن، باید نیروی بیشتری نسبت به لاستیک‌های عقب روی مسیر مسابقه اعمال کنند. لاستیک های عقب هم همینطور. این را می توان از فیزیک پایه مشاهده کرد:

F = ma = (m * v^2) / R

F = نیرو، m = جرم، a = شتاب، v = سرعت، R = شعاع

می توان تعیین کرد که شتاب جسمی با جرم “m” که به دور دایره ای به شعاع “R” با سرعت “v” حرکت می کند، v^2/R است و نیروی لازم برای ماندن در مسیر دایره ای با این سرعت. فقط جرم جسم در آن شتاب ضرب شده است. فرض کنید وزن خودروی شما روی لاستیک های جلو بیشتر از لاستیک های عقب است. با نگاهی به فرمول بالا، می بینیم که جرم تنها چیزی است که نیرویی را که لاستیک ها باید اعمال کنند تغییر می دهد، زیرا مجذور سرعت و شعاع اساساً برای جلو و عقب خودرو یکسان است. بنابراین، از آنجایی که قسمت جلویی جرم بیشتری دارد، لاستیک های جلو باید نیروی بیشتری نسبت به لاستیک های عقب ارائه کنند تا از سر خوردن جلوگیری کنند. در نهایت لاستیک های جلو قبل از لاستیک های عقب شروع به لیز خوردن می کنند که این همان تعریف کم فرمانی است.

مساوی کردن وزن لاستیک های جلو و لاستیک های عقب در یک پیچ لزوماً به این معنی نیست که توزیع وزن باید ۵۰/۵۰ باشد (۵۰٪ جلو، ۵۰٪ عقب) در حالی که ماشین در حالت ایستاده است. نوع مسیری که قصد دارید در آن رانندگی کنید، توزیع وزن ایده آل را تعیین می کند. اگر پیست نیاز به سوار شدن در دریچه گاز در اوایل پیچ ها داشته باشد، در حالی که شما در پیچ هستید وزن به عقب خودرو منتقل می شود. بنابراین، باید به جلوی خودرو وزن اضافه کنید تا هنگام سوار شدن به دریچه گاز، انتقال وزن را جبران کنید.

به جای استفاده از توزیع ۵۰/۵۰، ممکن است بخواهید ۵۵/۴۵ را امتحان کنید. جلوی خودرو در حالت ایستاده سنگین‌تر از عقب خودرو خواهد بود، اما هنگامی که در یک پیچ شتاب می‌گیرید، وزن به عقب منتقل می‌شود و خودرو را متعادل می‌کند. اگر در مسیری با پیچ های کوتاه و تند رانندگی می کنید، احتمالاً در اواخر پیچ سوار دریچه گاز خواهید شد. بنابراین، می‌خواهید توزیع وزن یکنواخت‌تری را شروع کنید (احتمالاً ۵۱/۴۹) به طوری که هنگام رانندگی در پیچ، وزن به طور مساوی توزیع شود.

به طور کلی، اگر در جاده‌ای درشت با تعداد پیچ‌های چپ و راست تقریباً یکسان رانندگی می‌کنید، تعصب جلو باید تنها تنظیم وزنی باشد که با آن کار می‌کنید. با این حال، دو تنظیم دیگر وجود دارد که می‌تواند هندلینگ را بهبود بخشد، اگر در یک مسیر بیضی یا مسیری با پیچ‌های غالباً به راست یا چپ مسابقه دهید: تعصب وزن چپ و وزن متقاطع. سوگیری سمت چپ به معنای اضافه کردن وزن به سمت چپ خودرو است به طوری که در پیچ‌های چپ خودرو متعادل می‌شود. همین کار را می توان برای پیچ های راست انجام داد.

وزن متقاطع

وزن متقاطع (گوه AKA) کمی پیچیده تر است. بایاس جلو و تنظیمات بایاس سمت چپ با حرکت دادن اجزای ماشین به اطراف برای دستیابی به توزیع وزن مورد نظر (مثلاً حرکت دادن باتری به سمت چپ یا عقب ماشین) انجام می شود. وزن متقاطع با پایین آوردن یا بالا بردن پایه های فنر بالایی در هر گوشه ماشین برای بالا یا پایین بردن آن گوشه تنظیم می شود.

برای درک اینکه وزن متقاطع چگونه کار می کند، ماشینی را تصور کنید که کاملاً همسطح زمین است (ارتفاع سواری در هر گوشه برابر است). اگر گوشه عقب سمت چپ را بالا بیاورید (وزن متقاطع را افزایش دهید)، آن گوشه اکنون وزن بیشتری را تحمل می کند زیرا به سمت بالا می چسبد. علاوه بر این، خودرو به سمت جلوی سمت راست متمایل شده است (سعی می‌کند فنر جلوی سمت راست را فشرده کند) به طوری که این گوشه وزن بیشتری نسبت به زمانی که خودرو تراز بود نگه می‌دارد. عقب چپ و جلوی راست وزن بیشتری نسبت به عقب و جلو سمت راست در خودرو نگه می‌دارند.

اگر گوشه عقب سمت چپ خودرو را پایین بیاورید، گوشه سمت چپ جلو و سمت راست عقب بیشتر از سمت چپ عقب می‌چسبند. بنابراین، سمت چپ جلو و عقب سمت راست وزن بیشتری را نگه می دارند در حالی که وزن کمتری در عقب چپ وجود دارد. از آنجایی که گوشه عقب سمت چپ پایین است، خودرو به آن جهت متمایل می شود که وزن لاستیک جلو سمت راست را نیز کاهش می دهد. به طور خلاصه، با پایین آوردن عقب چپ (کاهش وزن متقاطع)، وزن در جلو چپ و عقب راست افزایش می‌یابد و وزن سمت راست جلو و عقب چپ کاهش می‌یابد.

وزن متقاطع معمولاً به عنوان درصدی از وزن کل ماشین اندازه گیری می شود. توزیع وزن زیر را به عنوان مثال در نظر بگیرید:

جلو سمت چپ: ۷۵۰ پوند، جلوی راست: ۷۰۰ پوند.

عقب چپ: ۷۰۰ پوند، عقب راست: ۷۵۰ پوند.

وزن متقاطع به سادگی وزن جلو/راست چپ (مورب) بر وزن کل ماشین تقسیم شده و در ۱۰۰ ضرب می شود تا به یک درصد برسد. در این حالت وزن متقاطع برابر است با:

[(۲ * ۷۰۰) / (۲ * ۷۰۰ + ۲ * ۷۵۰)] * ۱۰۰ = ۴۸.۳٪

وزن متقاطع توزیع وزن سوگیری چپ یا جلو را تغییر نخواهد داد. با استفاده از مثال بالا، می توانید ببینید که بایاس جلو ۵۰% ((۷۵۰+۷۰۰)/(۷۵۰+۷۰۰)) و بایاس سمت چپ نیز ۵۰% است. فرض کنید وزن متقاطع را با تنظیمات زیر به ۴۶.۶٪ کاهش می دهید (در حالی که وزن کل را مانند قبل نگه می دارید):

جلو سمت چپ: ۷۷۵ پوند، جلوی راست: ۶۷۵ پوند.

عقب چپ: ۶۷۵ پوند، عقب راست: ۷۷۵ پوند.

بایاس جلو و چپ هر دو هنوز ۵۰ درصد هستند.

کاهش وزن متقاطع باعث افزایش فرمان بیش از حد خودرو در پیچ‌های چپ می‌شود. لاستیک‌های جلو بهتر می‌گیرند زیرا جلوی سمت چپ با وزن بیشتری نسبت به جلو سمت راست شروع می‌شود. در پیچ، وزن از جلو سمت چپ به جلو سمت راست منتقل می شود که جلوی خودرو را متعادل می کند و چسبندگی را به حداکثر می رساند. از طرفی عقب خودرو در یک پیچ متعادل نیست. عقب سمت راست وزن بسیار بیشتری نسبت به عقب سمت چپ دارد. بنابراین لاستیک های عقب به خوبی لاستیک های جلو چسبیده نمی شوند که باعث ایجاد بیش فرمانی می شود. با همین نوع استدلال، می توانید ببینید که چرا افزایش وزن متقاطع باعث ایجاد کم فرمانی می شود.

تنظیم وزن متقاطع در خودروهای خیابانی معمولاً دشوار و زمان بر است حتی اگر قطعات تعلیق پس از فروش مانند کویل اوورها را نصب کرده باشید. مگر اینکه در حال ساخت یک ماشین مسابقه ای خالص برای مسیرهای بیضی شکل باشید، لازم نیست نگران تنظیم وزن متقابل باشید. به یاد داشته باشید که توزیع وزن ماشین شما، به ویژه سوگیری جلو، اساسی ترین مشخصه ای است که بر نحوه کنترل ماشین شما تأثیر می گذارد. به خاطر داشته باشید که وزن راننده بر تعصب وزن تأثیر می گذارد. قرار دادن قطعات در سمت راست خودرو به تعادل وزن راننده در سمت چپ کمک می کند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد وزن کردن خودرو و تنظیم وزن به http://www.grmotorsports.com/news/012005/understanding-corner-weights.php مراجعه کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تنظیم وزن به وب سایت من مراجعه کنید:

http://www.240edge.com

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر