غذاهای موثر برای تقویت سیستم ایمنی کودکان

غذاهای موثر برای تقویت سیستم ایمنی کودکان

هنگامی که ایمنی کودک بالغ می شود، اغلب سرما می خورد یا سرفه می کند. وعده های غذایی خاص می تواند به بدن در مبارزه با بیماری کمک کند. در نتیجه، درک “چگونگی تقویت ایمنی در نوزادان” بسیار مهم است.

سیستم ایمنی کودک:

بیایید نگاهی به این غذاها بیندازیم و چگونه می توانید آنها را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید:

شیر مادر:

شیر مادر سیستم ایمنی بدن کودک را تقویت می کند. تغذیه با شیر مادر در شش ماه اول موثرترین راهبرد برای تقویت سیستم ایمنی کودک است. آنتی بادی های تولید شده توسط بدن مادر در شیر مادر یافت می شود. این آنتی بادی ها تا زمانی که سیستم ایمنی بدن کودک بالغ شود به مبارزه با عفونت کمک می کند. شیر مادر منبع حیاتی مواد مغذی برای کودک شما خواهد بود تا زمانی که با شروع به دادن وعده های غذایی جامد به او نوشیدن شیر مادر را به طور کامل متوقف کند.

پروتئین:

پروتئین ها آنتی بادی هایی را تشکیل می دهند که به کودک شما در مبارزه با بیماری کمک می کند. در مقایسه با بزرگسالان، کودکان به نسبت بیشتری از پروتئین در کل رژیم غذایی خود نیاز دارند. هر وعده غذایی که به کودک می دهید باید حاوی یک منبع پروتئین باشد. هر دو رژیم گیاهخواری و غیر گیاهخواری می توانند پروتئین کافی برای کودک شما فراهم کنند.


منابع پروتئین عبارتند از:

نخود، عدس، لوبیا و حبوبات نمونه هایی از حبوبات هستند. همچنین شامل گوشت گاو، غذاهای دریایی و
شیر، ماست و پنیر نمونه هایی از محصولات لبنی هستند.
آجیل (تخم مرغ خوب پخته) (خرد شده یا پودر شده به طوری که کودک در خطر گیر کردن گلو قرار نگیرد و فقط زمانی آن را به او بدهید که خانواده سابقه حساسیت به میوه های خشک نداشته باشد)، قارچ، به عنوان مثال، که خوب پخته شده اند.
مهم است به خاطر داشته باشید که تا یک سالگی به نوزاد خود شیر گاو یا گاومیش ندهید. از شیر می توان در آشپزی استفاده کرد اما بهتر است به صورت نوشیدنی مصرف شود.

پروبیوتیک ها:

غذاهای حاوی پروبیوتیک شامل باکتری های مفیدی هستند که زنده و سالم هستند. پروبیوتیک ها از باکتری های مضر جلوگیری می کنند. همچنین با کاهش تعداد میکروب های مضری که از طریق روده وارد جریان خون می شوند، به حفظ سلامت سیستم ایمنی کودک کمک می کند. دستور العمل های ماست و ماست مانند لاسی، لابان و رایتا سرشار از پروبیوتیک هستند. پروبیوتیک ها به ویژه برای کودک شما هنگام دندان درآوردن مفید هستند.

پری بیوتیک ها:

پری بیوتیک ها باکتری های مفیدی را که با عفونت های بدن ما مبارزه می کنند تغذیه می کنند. در نتیجه، وعده های غذایی پروبیوتیک و همچنین غذاهای پری بیوتیک را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید.
پری بیوتیک های طبیعی را می توان در غذاهای زیر یافت:
موز
یک پیاز
سیر
گوجه فرنگیها
پوره موز و ماست یک میان وعده سالم یا وعده غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی است. هر دو پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها شامل می شوند.

اساسی:

فیبر یکی از بهترین غذاهای پری بیوتیک است. برای افزودن فیبر به رژیم غذایی فرزندتان می توانید نان یا چپاتیس را از آرد غلات کامل درست کنید. هنگام تهیه نان یا چاپاتی، سعی کنید به جای آرد سفید از آرد غلات کامل استفاده کنید. میوه ها نیز منبع خوبی از فیبر هستند. آب میوه فاقد فیبر است، بنابراین همیشه بهتر است به جای آب میوه به کودک میوه کامل بدهید.

ویتامین سی:

ویتامین C از سیستم ایمنی قوی حمایت می کند. بسیاری از منابع ویتامین C طعم ترش دارند. در نتیجه ممکن است مدتی طول بکشد تا کودک شروع به مصرف آنها کند. وقتی این غذاها در اوایل برنامه غذایی کودک معرفی شوند، کودک تمایل بیشتری به امتحان آنها پیدا می کند و به خوردن وعده های غذایی سالم عادت می کند.


منابع خوب ویتامین C عبارتند از:

مرکباتی مانند لیمو، لیموترش و پرتقال
توت مانند آملا، سحابی، توت فرنگی، انگور فرنگی
فلفل هندی
سیب زمینی شیرین
گواوا
کلم سبز
گوجه فرنگیها
می توانید برای دریافت ویتامین C به فرزندتان پوره سیب زمینی شیرین و فلفل دلمه ای بدهید.

اهن:

کمبود آهن می تواند عملکرد سیستم ایمنی کودک را مختل کند و خطر عفونت و بیماری را در نوزاد افزایش دهد.
آهن در کودکان به مقدار بیشتری نسبت به بزرگسالان مورد نیاز است. گوشت، مرغ، تخم مرغ، سبزیجات برگ سبز، سبزی خردل، شنبلیله، لوبیا، بادام زمینی و سایر غذاهای غنی از آهن باید در رژیم غذایی شما گنجانده شود.
برای اطمینان از دریافت آهن کافی، غذاهای غنی از آهن را با رژیم غذایی غنی از ویتامین C ترکیب کنید.

اسیدهای چرب ضروری:

اسیدهای چرب ضروری چربی‌های مفیدی هستند که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند تا بیماری‌ها را بشناسد و با آنها مبارزه کند.
شیر مادر مقدار کافی EFA را برای کودک شما فراهم می کند. اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی اسیدهای چرب ضروری را در رژیم غذایی خود دریافت می کنید.
منابع اضافی اسیدهای چرب را در رژیم هفتگی کودک خود بگنجانید، زیرا در طول روز شروع به از شیر گرفتن و شیر دادن کمتر می کنید.
رژیم های غذایی غنی از اسیدهای چرب عبارتند از:
ماهی های روغنی مانند خاک اره، ماهی، بینگ ماهی، سالمون و میوه های خشک
حبوبات، نخود، لوبیا، ماهی خال مخالی، ماهی آزاد، روغن کبد ماهی، شاه ماهی، صدف، ساردین، آنچوی، خاویار و غیره.

میوه ها و سبزیجات:

ویتامین A، روی، سلنیوم و منیزیم برای داشتن سیستم ایمنی کاملا سالم باید در رژیم غذایی کودک گنجانده شود.
به کودک یک رژیم غذایی سالم و متنوع بدهید که شامل میوه ها، سبزیجات، میوه های خشک آسیاب شده و محصولات لبنی باشد تا اطمینان حاصل شود که کودک همه چیز مورد نیاز خود را دریافت می کند.
هر بار فقط یک وعده غذایی جدید به کودک خود بدهید، سپس پنج روز صبر کنید تا به او غذای جدید بدهید. این نشان می دهد که آیا کودک به غذای خاصی حساسیت دارد یا خیر.

ادویه ها:

ترکیبات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتریایی در برخی ادویه های هندی موجود است که می تواند به سیستم ایمنی کودک شما کمک کند. ادویه هایی که برای سیستم ایمنی کودک شما مفید هستند مانند زردچوبه، سیر، حبه، ریحان، زعفران و غیره را می توان به مقدار کم به رژیم غذایی کودک اضافه کرد.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/