فواید تغذیه سالم و تغذیه خوب


مزایا و معایب یک رژیم غذایی سالم چیست؟

فواید رژیم غذایی سالم:
مایحتاج اولیه وجود، خوراک، پوشاک و مسکن است. در نتیجه مردم نمی توانند بدون غذا زندگی کنند. برخی از غذاهایی که امروزه مردم می خورند نیازهای تغذیه ای بدن را برآورده می کنند، در حالی که برخی دیگر بیش از آنکه مفید باشند برای بدن ضرر دارند. در نتیجه لازم است تعیین شود.

بیایید ببینیم چه غذاهایی برای سلامتی شما مفید هستند. مزایای یک رژیم غذایی سالم چیست؟
منظور ما از غذای سالم، غذاهایی است که برای بدن ما عالی هستند و سلامت ما را بهبود می بخشند، و غذاهایی که سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، آهن، پروتئین و سایر مواد مغذی هستند که به سلامت بدن و جلوگیری از بیماری کمک می کند. می توان آن را یک غذای مغذی دانست. سبزیجات، میوه ها و غلات سبز نمونه هایی از غذاهای مغذی هستند.

در اینجا چند پیشنهاد برای کمک به داشتن یک رژیم غذایی سالم وجود دارد:

استراتژی های زیادی برای حفظ یک رژیم غذایی سالم وجود دارد. در اینجا مثالی از یکی از آنها آورده شده است:

به عنوان مثال، از نمودار رژیم غذایی سالم در زیر استفاده خواهیم کرد. همچنین می توانید غذاهای ذکر شده در این نمودار را متناسب با نیاز خود تغییر دهید.

فواید خوردن سبزیجات و میوه های سالم
سبزیجات سبز: سبزیجات سبز باید به طور روزانه در یک رژیم غذایی سالم گنجانده شوند. ویتامین ها، کلسیم، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی موجود در سبزیجات به محافظت از بدن در برابر انواع بیماری ها کمک می کند.
میوه ها نیز مانند سبزیجات برای سلامتی ضروری هستند. اگر دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا دارید یا سعی در کاهش وزن دارید، میوه می تواند کمک کند. سیب، پرتقال، انبه و هر میوه دیگری که انتخاب می کنید باید بخشی از رژیم غذایی روزانه شما باشد. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که میوه ها باید در حد اعتدال مصرف شوند. شما باید بر اساس نیاز بدنتان در نظر بگیرید که کدام میوه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
در این زمینه بخوانید:
۱۵ بهترین میوه برای کاهش وزن
چه میوه هایی برای دیابتی ها مفید است؟
فواید تغذیه سالم، سوپ، حبوبات، آب سبزیجات،
سوپ:سوپ باید بخشی از رژیم غذایی شما باشد، به خصوص اگر نگران افزایش وزن هستید. با قرار دادن سوپ در رژیم غذایی و انجام یوگا یا ورزش مکرر می توان از چاقی جلوگیری کرد. علاوه بر این، از آنجایی که سوپ سبک است، می توانید هر چند وقت یک بار آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
آب سبزیجاتآب سبزیجات سرشار از پتاسیم، ویتامین و کلسیم هستند، بنابراین آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. آب میوه های غنی از ویتامین C نه تنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، بلکه به بهبود سریع بسیاری از جراحات و زخم ها نیز کمک می کند. می توان از آب هویج، گوجه فرنگی و سبزیجات استفاده کرد.
نبض ها:حبوبات غذایی غنی از پروتئین، فیبر و مواد مغذی بالا هستند. فشار خون شما می تواند از شما در برابر بیماری های جدی مانند دیابت محافظت کند. در نتیجه، حبوبات را به طور منظم به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
فواید تغذیه سالم، شیر یا محصولات لبنی، غلات
دانه ها: برنج، گندم، بلغور جو دوسر، ذرت و برنج قهوه ای غلات سالمی هستند. این داروها علاوه بر محافظت از بدن در برابر بیماری های مختلف، انرژی لازم را نیز تامین می کنند. در نتیجه، گنجاندن نان، برنج و سایر محصولات غلات در رژیم غذایی معمولی شما بسیار مهم است.
شیر یا مشتقات آن: شیر به دلیل غنی بودن از مواد مغذی به عنوان یک غذای متعادل شناخته می شود. کلسیم، ویتامین A، ویتامین B12، پتاسیم، منیزیم و روی در شیر یافت می شود. شیر استخوان ها را تقویت می کند و از بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا محافظت می کند.
به جای شیر کامل از شیر کم چرب یا بدون چربی استفاده کنید، زیرا سطوح بیش از حد چربی اشباع شده می تواند شانس ابتلا به کلسترول خطرناک را افزایش دهد. اگرچه تحقیقات قبلی این موضوع را گزارش کرده است، مطالعات اخیر برخی اصلاحات را انجام داده اند که منجر به این دیدگاه شده است که علیرغم واکنش های مختلف، شیر کامل ممکن است برای قلب مفید باشد. اگر به شیر اهمیت نمی دهید، می توانید پنیر و سایر محصولات لبنی را جایگزین کنید. اگر به شیر حساسیت دارید، باید با پزشک خود مشورت کنید.
تخم مرغ: این غذا حاوی پروتئین، مواد معدنی، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و انواع مواد مغذی دیگر است. ویتامین D به طور طبیعی در تخم مرغ وجود دارد و می تواند به رشد مغز انسان و همچنین پیشگیری از مشکلات شناختی کمک کند. اگر می خواهید حافظه تان با افزایش سن قوی بماند، حتماً تخم مرغ را در برنامه غذایی خود قرار دهید. تخم مرغ برای افراد در هر سنی از نوزادان گرفته تا افراد مسن مناسب است. با این حال، اگر فردی به تخم مرغ حساسیت دارد، باید قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کند.
فواید تغذیه سالم، تخم مرغ، ماهی و گوشت
گوشت: گوشت، مانند سبزیجات و میوه های سبز، برای سلامتی ضروری است. سرشار از پروتئین و روی است که باعث تقویت ایمنی، حفظ سلامت پوست و حفظ سلامت باروری می شود. علاوه بر این، گوشت گاو ویتامین B12 و امگا ۳ را فراهم می کند که هر دو برای سیستم عصبی، قلب و مغز مفید هستند.
ماهی: می توانید مصرف ماهی و گوشت را در رژیم غذایی خود ترکیب کنید. ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای مغز و بینایی مفید است. ماهی منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی است. مزایای ماهی های مختلف متفاوت است. گربه ماهی برای افراد کم خون و کم خون مزمن مفید است زیرا جریان خون را تحریک می کند. ماهی های کم عمق برای حرکات روده، صفرا و خون مفید هستند، در حالی که ماهی های دیگر مانند کای، ایلیش، وهتکی و غیره تغذیه می کنند و ایمنی بدن را تقویت می کنند. پزشکان اغلب انواع مختلف ماهی را بسته به شرایط توصیه می کنند.
در نتیجه، تمام این مواد غذایی غنی از مواد مغذی را می توان در رژیم غذایی معمول فرد گنجاند تا بدنی سالم و قوی داشته باشد.

غذاهایی که باید اجتناب کرد:

فواید تغذیه سالم، غذاهای ناسالم و شیرینی ها



مصرف بیشتر غذاهای سرخ شده: مصرف زیاد غذاهای سرخ شده می تواند منجر به بیماری های قلبی، چاقی، ریزش مو، بیماری های پوستی و انواع بیماری های دیگر شود. در نتیجه، در صورت امکان باید از این امر اجتناب شود. اگر مجبور به خوردن هستید، می توانید مقدار محدودی از غذاهای سرخ شده خانگی مصرف کنید.

غذاهای شیرین: مردم غذاهای شیرین مانند بستنی، شکلات و سایر شیرینی ها را ترجیح می دهند. اما مصرف بی رویه یا بی رویه این غذاها می تواند به بدن آسیب برساند و منجر به اختلالات متعددی مانند چاقی شود که می تواند منجر به بیماری های جدی مانند دیابت شود. همچنین می تواند منجر به مشکلات دندانی شود. می توان. بنابراین، این نوع غذا است. غذای زیادی مصرف نکنید.
فست فود:از آنجایی که فست فودها مانند همبرگر، پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده و پنکیک فوری و به راحتی در دسترس هستند، تمایل به خوردن آنها به جای غذاهای مغذی روز به روز در حال افزایش است. با این حال، خوردن مقدار زیادی از این نوع غذا ممکن است خطری برای سلامتی فرد ایجاد کند. چاقی، بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲، سرطان و بیماری های کبدی با این غذاها مرتبط هستند.
فواید تغذیه سالم، الکل، نوشابه،
نوشیدنی بدون الکل:نوشیدن نوشابه یا نوشابه در بین افراد در هر سنی محبوبیت بیشتری پیدا می کند. سرشار از قند و کافئین است که هر دو برای سلامتی مضر هستند. بر اساس شواهد علمی، مصرف نوشابه با مشکلات سلامتی مانند چاقی، از دست دادن اشتها، از دست دادن دندان و موارد دیگر مرتبط است. در نتیجه تا حد امکان از مصرف این نوشیدنی ها خودداری کنید.
الکل:تا حد امکان از الکل دوری کنید. مصرف بیش از حد الکل می تواند منجر به آسیب کبدی و همچنین بیماری های جدی مانند سرطان، بیماری قلبی و دیابت شود.
پس لطفا برای حفظ سلامت خود تا حد امکان تلاش کنید و امیدوارم این پست کمک بزرگی به شما باشد. بسیار از شما متشکرم.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/