فواید چای برای سلامتی – چگونه این اثرات در میان انواع مختلف چای متفاوت است

بحث در مورد فواید سلامتی و اثرات سلامتی چای در سال‌های اخیر اینترنت و همچنین نشریات چاپی را پر کرده است. فواید سلامتی که معمولا ذکر شده عبارتند از: فعالیت آنتی اکسیدانی، پیشگیری از سرطان، کاهش کلسترول، کاهش فشار خون، کاهش استرس، فعالیت ضد باکتریایی و ضد میکروبی، و افزایش سلامت عمومی و ارتقای رفاه کلی. چای، ساخته شده از برگ های کاملیا سیننسیس گیاه، سابقه طولانی استفاده برای اهداف بهداشتی دارد. چای هزاران سال پیش در چین باستان به عنوان دارویی برای درمان بیماری های مختلف به وجود آمد. در طی صدها سال، چای ابتدا به تدریج به سمت آن رفت که به عنوان یک مقوی عمومی برای سلامتی در نظر گرفته شود، و سپس تبدیل به یک نوشیدنی مانند امروز شد.

انواع چای:

چای انواع مختلفی دارد، از چای سفید کم فرآوری شده گرفته تا چای های سبز بدون اکسید اما عموما بخارپز یا پخته شده در تابه، از طریق اولانگ میانی، چای سیاه کاملا اکسید شده و پوئرهای قدیمی. هر یک از این انواع گسترده در ده‌ها و نه صدها گونه وجود دارد، و در هر نوع، چای‌های فردی از یک منطقه، مزرعه، یا کارخانه به دیگری و حتی از یک سال به سال دیگر (زیرا تحت تأثیر عوامل متغیر قرار می‌گیرند) بسیار متفاوت است. مانند آب و هوا). چای های مختلف می توانند طعم ها، عطرها و سایر ویژگی های متفاوتی داشته باشند. جای تعجب نیست که آنها فواید سلامتی بسیار متغیری نیز دارند.

آیا برخی از انواع چای سالم تر از بقیه هستند؟

چای سبز به طور گسترده ای به عنوان دارای بی شماری از فواید سلامتی شناخته می شود. چای اولانگ (اغلب در این زمینه وو لانگ نوشته می شود) اغلب به عنوان یک نوشیدنی رژیمی یا کاهش وزن استفاده می شود. چای Pu-erh به عنوان کاهش دهنده کلسترول تبلیغ می شود. چای سفید اغلب دارای آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به چای های دیگر است. بیشتر منابعی که این ادعاها را مطرح می کنند، شرکت هایی هستند که محصولات خود را تبلیغ می کنند. آنها به مطالعات علمی پشتوانه ادعاهای خود استناد نمی کنند. در حالی که برخی از این ادعاها در مورد اثرات سلامتی درست هستند، برخی دیگر می توانند گمراه کننده یا حتی کاملاً اشتباه باشند.

کدام یک از این ادعاها درست است؟

برخی از رایج‌ترین و گمراه‌کننده‌ترین گزاره‌ها در مورد چای، تعمیم‌هایی درباره یک طبقه وسیع (مانند سبز، سیاه یا سفید) است که در سطح جهانی بهتر از سایرین است. در واقع، فواید سلامتی در بین چای‌های فردی بسیار بیشتر از گروه‌های مختلف متفاوت است. علم به شدت از این دیدگاه حمایت می کند.

مقاله ای در سال ۲۰۰۵ در مجله علوم غذایی مطالعه ای در مورد توزیع کاتچین و سایر مواد شیمیایی در ۷۷ چای مختلف ارائه کرد. کاتچین ها شناخته شده ترین آنتی اکسیدان های موجود در چای هستند و به خوبی تثبیت شده اند تا اثرات مثبتی بر سلامتی داشته باشند. بیشتر چای‌های مورد مطالعه، چای‌هایی بودند که به‌طور گسترده در سوپرمارکت‌های ایالات متحده موجود بودند. مطالعه منتشر شده را می‌توانید در اینجا بیابید:

http://ddr.nal.usda.gov/handle/10113/1807

نتایج شگفت‌انگیز است: در بین چای‌های سیاه، چایی که بیشترین کاتچین را داشت، بیش از ۱۲ برابر چایی بود که کمترین میزان کاتچین را داشت. در بین چای های سبز و چای های دیگر (از جمله سفید و اولانگ) این عامل حتی بیشتر بود. در حالی که چای سبز تمایل به داشتن کاتچین بیشتری نسبت به چای سیاه دارد، تعدادی از چای سیاه بالاتر از بسیاری از چای های سبز قرار دارند. همچنین، چای سیاه حاوی تافلاوین است، آنتی اکسیدانی که در چای سبز به جز در ردپایی کوچک یافت نمی شود. اگر این معیارها را به عنوان یک شاخص خوب برای ارزش سلامتی بپذیریم، این مطالعه به طور قاطع ثابت می کند که اثرات سلامتی چای باید در سطح چای های فردی مورد توجه قرار گیرد، نه دسته بندی های گسترده.

بنابراین چگونه می توانیم مزایای سلامتی خود را هنگام نوشیدن چای به حداکثر برسانیم؟

به نظر می رسد این یک مشکل است. اگر به دنبال مزایای سلامتی مانند آنتی اکسیدان ها هستیم، و این فواید از یک چای به چای دیگر بسیار متفاوت است، چگونه انتخاب کنیم که چه چیزی بنوشیم؟ یک راه حل واضح درازمدت این است که دانشمندان محتوای آنتی اکسیدانی چای های بیشتری را مطالعه و منتشر کنند و همچنین به تحقیق و زیر سوال بردن اعتبار ادعاهای مختلف در مورد مزایای سلامتی ادامه دهند. اما تا زمانی که این کار انجام نشود، بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که نوشیدن طیف گسترده‌ای از چای‌های مختلف را بررسی کنیم… و شاید مهم‌تر از آن، شک و تردید نسبت به ادعاهای جسورانه و کلی‌گویی‌های گسترده‌ای باشیم که بدون اشاره به تحقیقات علمی دقیق انجام می‌شوند.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر