مرگ تدریجی فرش دستباف ایرانی ف قالیچه فیروزه


فرش در فرهنگ ایرانی جایگاه والایی دارد و می توان گفت که فرهنگ و قالی ایرانی به یکدیگر پیوند خورده اند و به نوعی این دو مانند تاروپودی ها با یکدیگر گرده افشانی می شوند، اما متأسفانه فرش دستباف ایرانی امروز جزء جدایی است. خانه های ایرانی به ناچار فضایی را برای فرش ماشینی فراهم کرده اند.

مونا سلطانی، عضو هیئت علمی گروه فرش دانشگاه هنر، در خصوص جایگزینی فرش ماشینی با فرش دستباف ایرانی، گفت: تاریخچه فرش ماشینی در ایران به دهه ۵۰ برمی گردد. متاسفانه با کاهش قدرت خرید مردم به دلیل تورم در چند دهه اخیر، تعداد مشتریان فرش ماشینی روز به روز افزایش یافته است.

وی افزود: با توجه به اینکه سرعت تولید فرش ماشینی بسیار بالا و قیمت تمام شده بسیار پایین است، بنابراین فرش دستباف قدرت رقابت با فرش ماشینی را ندارد. به عنوان مثال اکنون می توانید فرش ماشینی ۶ متری با طرح و نقش فرش کرمان را که کیفیت قابل قبولی دارد با قیمت ۵ میلیون تومان خریداری کنید اما فرش ۶ متری دستباف کرمان را با همین طرح و نقش بخرید. , که کیفیت دارد میانگین در حال کاهش است که حداقل ۳۰ میلیون تومان استفاده شود.

تغییر سبک زندگی یکی از دلایل استفاده از فرش ماشینی است

عضو هیئت علمی گروه فرش دانشگاه هنر خاطرنشان کرد: تغییر سبک زندگی ایرانیان در چند دهه اخیر یکی دیگر از دلایل مهم استفاده از فرش ماشینی بوده است. تا ۳ دهه گذشته در بسیاری از نقاط ایران به ویژه در میان روستائیان و عشایر، قالی را بر اساس سبک زندگی و شکل مسکن و بر اساس سلیقه بافنده که معمولاً استفاده کننده از قالی بود، بافته می شد. در واقع ایرانیان قالیچه های مورد نیاز خود را بر اساس نیاز خود و بر اساس سنت بافت محل زندگی خود می بافتند.

سلطانی ادامه داد: البته بسیاری از این قالی ها ساختاری خشن با طرح های بسیار ساده داشتند که به آن ها خرس بافی می گفتند، اما نکته مهم این است که بافت و استفاده از فرش دستبافت بخشی از سنت زندگی است. ایرانیانی که سبک زندگی ایرانیان را بر اساس سلیقه خود در انتخاب فرش (به عنوان یک کالای لوکس) تغییر دادند.

وی افزود: همچنین بسیاری از بافندگان به ویژه بافندگان جوان که قالی بافی آنها نقش مهمی در اقتصاد خانوارشان داشت، به قالی بافی پرسودتر روی آوردند و قالی بافی سنتی و اصیل منطقه خود را فراموش کردند. از طرفی امروزه همین گروه بافندگان و تولیدکنندگان کوچک، هرچند بافنده فرش دستباف، از فرش ماشینی به عنوان کف پوش استفاده می کنند و دیگر خبری از قالیچه های سنتی در منازل آنها نیست.

سلطانی تصریح کرد: فرش دستباف علاوه بر اینکه جزء لاینفک فرهنگ و هنر ایرانی است، به دلیل استفاده از مواد طبیعی بافندگی و تأثیر مستقیم روان انسان بر فرآیند تولید به ویژه بافندگان، از ویژگی های بصری منحصر به فردی برخوردار است. افرادی که استفاده از فرش دستباف و ماشینی را تجربه کرده اند، از راحتی، گرما و روحیه ای که فرش دستبافت به محیط زندگی خود داده است، کاملا آگاه هستند. این ویژگی منحصر به فرد فرش دستباف است که فرش ماشینی فاقد آن است. همچنین لازم به ذکر است که تولید فرش دستباف در طول تاریخ نقش مهمی در اقتصاد ایران و ایجاد اشتغال داشته است.

مرگ تدریجی فرش دستباف ایرانی

بازسازی قالی های اصل و اصل باید مورد توجه قرار گیرد

وی گفت: اگرچه ارزش فرش دستباف با فرش ماشینی قابل مقایسه نیست، اما متاسفانه در حال حاضر با توجه به قیمت تمام شده فرش دستباف و شرایط اقتصادی در بیشتر جامعه ایران، کار دشواری است. راه حلی برای بازگرداندن فرش پیدا کنید.» دستبافی را برای خانه ایرانی پیشنهاد کرد.

سلطانی افزود: شاید یکی از راهکارهای بازگشت فرش دستباف به منازل ایرانی، احیای قالی های اصیل و بومی در مناطق مختلف و تلاش برای آگاه سازی مردم در زمینه استفاده از این قالی ها باشد.

این عضو هیئت علمی گروه فرش دانشگاه هنر درباره نحوه تبلیغ حوزه فرش تصریح کرد: جامعه فرش ایران همچنان بسیار سنتی است و معمولا فرش را به صورت سنتی تولید و عرضه می کند. با توجه به حجم بالای تولید فرش دستباف، تعداد تولیدکنندگان و عرضه کنندگان این محصول در ایران، تبلیغات به معنای واقعی کلمه در این زمینه انجام نمی شود.

سلطانی ادامه داد: طی یک دهه اخیر برخی تولیدکنندگان به این سمت حرکت کرده و از ابزارهای تبلیغاتی برای فروش محصولات خود استفاده کرده اند که به نظر می رسد تاثیر بسزایی در شناخته شدن و در نتیجه فروش محصولات آنها داشته است.

مرگ تدریجی فرش دستباف ایرانی

ایران بخش بزرگی از بازار فرش خود را به دلیل تحریم ها از دست داده است

وی افزود: البته فرش دستباف ایران در دنیا شناخته شده است و دنیا ایران را روی قالی می شناسد. اما واقعیت این است که در دنیای امروز مکانیسم های عرضه و فروش بسیار تغییر کرده و دیگر نمی توان به روش سنتی وارد این بازار شد و بازار را حفظ کرد. به ویژه در دهه‌های اخیر، ایران بخش زیادی از بازار خود را به دلیل تحریم‌ها از دست داده است و سایر رقبا مانند چین، هند و ۵ از این فرصت استفاده کرده و با قدرت وارد این عرصه شده‌اند.

یکی از اعضای هیئت علمی گفت: باید توجه داشت که حضور در سایر بازارهای جهانی مبتنی بر گذشته تاریخی ایران و شهرت فرش ایرانی نیست و نیازمند برنامه ریزی و استفاده از دانش کارشناسان در حوزه بازاریابی و تبلیغات و فروش است. . دانشگاه هنر..

۸۰ درصد هزینه تولید فرش مربوط به حقوق بافندگان است

سلطانی در خصوص دلایل گرانی فرش دستباف ایرانی گفت: قیمت فرش دستباف را می توان بسیار واقعی دانست زیرا حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه تولید مربوط به دستمزد بافندگان است. معمولا تصور می شود.” بافندگان مظلوم هستند و کمترین درآمد را در پروسه تولید به دست می آورند که امروزه چنین نیست.

وی ادامه داد: در گذشته ممکن بود کودکان و افراد نیازمند در فرآیند تولید مورد بهره برداری قرار می گرفتند، اما امروزه این گونه نیست، بنابراین با توجه به اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه ها مربوط به بافندگان است، دستمزد امروز بافندگان. بسیار بالا هستند.

مرگ تدریجی فرش دستباف ایرانی

عضو هیئت علمی گروه فرش دانشگاه هنر گفت: اگرچه ممکن است درآمد بافندگان کفاف امرار معاش آنها را نکند، اما در هر صورت بخش زیادی از هزینه تولید قالی به بافندگان تعلق می گیرد. با توجه به تورم موجود در کشور و اینکه مراحل بافت قالیچه حدود یک سال یا یک سال و نیم به طول می انجامد و به عبارتی فاصله زمانی تحویل فرش به بازار نوعی خواب سرمایه را برای مردم به همراه دارد. تولید کننده، بنابراین فروشنده باید بتواند محصول شما را بفروشد چرخه تولید شما را زنده نگه دارد. بنابراین قیمت پیشنهادی فرش به نظر من قیمت غیر منطقی نیست.