چگونه از شر دیابت خلاص می شوید؟


چگونه از شر دیابت خلاص شویم

دیابت چیست؟

تأثیرگذارترین بیماری دیابت است که ناشی از سبک زندگی نامنظم دوران مدرن است. رژیم غذایی نامناسب، استرس، چاقی و عدم ورزش منظم از دلایل اصلی آن هستند. شیوع این بیماری در سراسر جهان هر روز در حال افزایش است. دیابت نوع ۱، نوع ۲، پیش دیابت و دیابت بارداری شایع ترین انواع دیابت هستند.
پانکراس غده ای کوچک و برگ مانند است که در قسمت فوقانی شکم فرد قرار دارد. انسولین نوعی التهاب است که از پانکراس ترشح می شود. این هورمونی است که برای عملکرد صحیح متابولیسم طبیعی بدن لازم است. پس از هضم، قندها وارد جریان خون می شوند که باعث افزایش سطح قند خون می شود. وظیفه انسولین این است که قند را از جریان خون به سلول های مختلف بدن منتقل می کند و کالری تولید می کند. اگر سطح ترشح انسولین به دلایلی کاهش یابد یا از کنترل خارج شود، سطح قند خون افزایش می یابد. دیابت اصطلاح پزشکی برای این بیماری است.
دیابت وضعیتی است که با کاهش میزان انسولین ترشح شده توسط پانکراس مشخص می شود. در افراد مبتلا به دیابت، هورمون انسولین به درستی تنظیم نمی شود. در نتیجه سطح قند خون بالا می رود و متابولیسم بدن نامنظم می ماند. وی بیان می کند که راهی برای از بین بردن کامل این بیماری وجود ندارد، اما با کنترل میزان قند خون ممکن است زندگی عادی داشته باشیم.
این بیماری است که وقتی وارد بدن می شود تا آخر عمر با شما می ماند. در اثر دیابت، سطح گلوکز و کلسترول خون بالا می رود و ترکیبات چربی این افراد غیر طبیعی می شود. دیابت گاهی اوقات به عنوان “مرگ آهسته” شناخته می شود زیرا به آرامی گسترش می یابد. و خطرناک ترین چیز در مورد این بیماری این است که خطر ابتلا به بیماری های دیگر را در بدن افزایش می دهد، مانند بیماری هایی که چشم، کلیه ها، ماهیچه ها، مغز و قلب را درگیر می کند.
چگونه از شر دیابت خلاص می شوید؟
در ۱۴ نوامبر هر سال، روز جهانی دیابت برای افزایش آگاهی در مورد دیابت جشن گرفته می شود. فدراسیون بین المللی دیابت (IDF) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) روز جهانی دیابت (WDD) را در سال ۱۹۹۱ در پاسخ به نگرانی های فزاینده دیابت تعیین کردند.با تصویب قطعنامه ۱/۲۲۲ سازمان ملل در سال ۲۰۰۶، روز جهانی دیابت روز رسمی سازمان ملل متحد شد. در ۱۴ نوامبر هر سال، سالروز تولد سر فردریک بانتینگ، کاشف انسولین با چارلز بست در سال ۱۹۲۲، جشن گرفته می شود.

دیابت می تواند قسمت های زیر بدن را تحت تاثیر قرار دهد:

۱. چشم

قند خون بالا می تواند در ابتدا باعث تاری دید شما شود و در صورت عدم درمان، احتمال ایجاد آب مروارید بیشتر می شود. رتینوپاتی دیابتی یک بیماری جدی چشم است. در نتیجه شبکیه شروع به متلاشی شدن می کند و در موارد شدید چشم ممکن است بینایی کامل را از دست بدهد. رتینوپاتی دیابتی ۲۰ تا ۴۰ درصد افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را تحت تاثیر قرار می دهد.

درمان و پیشگیری: اگر به طور مرتب چشم های خود را چک کنید، اکثر اختلالات را می توان زود تشخیص داد. برای درمان آن از فتوکوآگولاسیون یا جراحی استفاده می شود. برای جلوگیری از مشکلات چشمی، کنترل قند خون و فشار خون ضروری است.

۲. پوست

دیابت یک عفونت شایع پوستی است که اغلب به اشتباه تشخیص داده می شود. حدود ۳۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت دارای عفونت پوستی باکتریایی/قارچی هستند (۲)، که شامل پوست خشک، برچسب های پوستی (بثورات) و بثورات پوستی (همچنین به عنوان کراتوز سبورئیک شناخته می شود).

درمان و پیشگیری هر دو مهم هستند.

هنگام دوش گرفتن به هرگونه تغییر در پوست خود توجه کنید و در اسرع وقت از پزشک کمک بگیرید. از آنجایی که حساسیت دست ها و پاهای شما در نتیجه دیابت مزمن شروع به بدتر شدن می کند، برای جلوگیری از این امر به طور منظم معاینات انجام ندهید. با تمرکز و حذف قند خون، می توان از مشکلات طولانی مدت جلوگیری کرد.

۳. کلیه

بیماری کلیوی دیابتی، به ویژه نارسایی کلیه، شایع است. شروع اختلال عملکرد کلیه در ۷ درصد افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ قبل از تشخیص دیابت شناخته شده است. کلسترول بالا، تری گلیسیرید بالا و HDL پایین به عنوان عوامل کمک کننده در نظر گرفته شدند.

درمان و پیشگیری:
غربالگری منظم (مثلاً آزمایش ادرار پروتئینوری) به تشخیص زودهنگام کمک می کند. سطح کلسترول (لیپید) را می توان با خوردن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم بهبود بخشید. اگر سیگار نکشید، جریان خون به کلیه ها آسان تر است.

۴. رگ و قلب
افراد مبتلا به دیابت علاوه بر قند خون بالا، احتمال بیشتری دارد که کلسترول و/یا فشار خون بالا داشته باشند. رگ های خونی ممکن است در نتیجه سفت شوند که می تواند منجر به حمله قلبی یا سایر مشکلات مرتبط با قلب و همچنین سکته شود. خطر سکته مغزی در افراد بدون دیابت بیشتر از افراد مبتلا به دیابت است.

درمان و پیشگیری: تنظیم سطح قند خون، اجتناب از استعمال دخانیات، افزایش مصرف الکل، تغذیه خوب، ورزش و مدیریت صحیح سطح فشار خون همه راه هایی برای کاهش خطر بیماری قلبی و سکته هستند.

پیشگیری از دیابت

دیابت یک بیماری مزمن است که قابل درمان نیست. تنها با یک رژیم غذایی سالم و یک رژیم ثابت می توان آن را مدیریت کرد. پیش از این، این عارضه عمدتاً افراد مسن را تحت تأثیر قرار می داد، اما در افراد جوان و کودکان نیز در نتیجه عادات غذایی و روتین ضعیف دیده می شود. سلول های دیابتی قادر به جذب قند تولید شده توسط بدن نیستند. در نتیجه کمبود انسولین در بدن وجود دارد.


چگونه دیابت را بدون دارو کنترل کنیم؟

چگونه از شر دیابت خلاص می شوید؟

شیوه زندگی

سبک زندگی خود را تغییر دهید و تا جایی که ممکن است کارهای فیزیکی انجام دهید. روزانه سه تا چهار کیلومتر پیاده روی کنید و حداقل ۳۰ دقیقه ورزش دستی انجام دهید. مطمئن شوید که به اندازه کافی بخوابید و به یک برنامه سخت شبانه پایبند باشید.

کنترل وزن بدن

افراد دیابتی باید همیشه وزن خود را حفظ کنند. زیرا حفظ سطح قند خون سالم زمانی که اضافه وزن دارید بسیار دشوار است. برای این کار روزانه فعالیت هایی مانند پیاده روی انجام دهید تا ماهیچه ها بتوانند به درستی انسولین تولید کرده و گلوکز را جذب کنند.

میوه ها و سبزیجات

این میوه حاوی ویتامین های A و C است که به حفظ سلامت خون و استخوان ها کمک می کند. آنها همچنین سرشار از روی، پتاسیم و آهن هستند که همگی به کنترل سطح انسولین کمک می کنند. میوه باید در رژیم غذایی گنجانده شود تا به مدیریت سطح قند کمک کند.

(بدانید کدام میوه ها برای دیابتی ها مفید هستند)

دارچین

چگونه از شر دیابت خلاص می شوید؟

دارچین حاوی کلسیم، آنتی اکسیدان ها، پلی فنول ها، منگنز، آهن، فیبر و اسیدهای آمینه است که همگی برای سلامتی شما مفید هستند. همچنین میزان انسولین را در بدن تنظیم می کند. غذا، چای یا کمی پودر دارچین در آب داغ می تواند به تنظیم دیابت کمک کند.

پیروی از یک رژیم غذایی با پروتئین بالا ضروری است.

برای هیدراته نگه داشتن بدن، صبحانه باید حاوی غذاهای غنی از پروتئین باشد. از غذاهای پر کربوهیدرات و چربی پرهیز کنید. شما می توانید مقدار زیادی فیبر بخورید تا سطح گلوکز بدن خود را برای مدت طولانی ثابت نگه دارید. اگر هر روز ۱ فنجان جو بخورید، یا صبح‌ها بتوانید از هر رژیم غذایی سالمی که دوست دارید استفاده کنید، سطح قند خون شما تحت کنترل خواهد بود.


چگونه از شر دیابت خلاص می شوید؟

بیماران باید یک نمودار رژیم غذایی مناسب را بر اساس سطح قند خون خود دنبال کنند و هدفشان این باشد که فقط غذاهای خاصی بخورند و در عین حال از غذاهای ناسالم اجتناب کنند. زیرا حاوی درصد بالایی از کلسترول بد است. فهرستی از مواردی که قند خون را به سرعت کاهش می دهند تهیه کنید و در رژیم غذایی خود بگنجانید.

میوه های خشک بخورید

طبق یک مطالعه، خوردن روزانه میوه های خشک می تواند به کاهش کلسترول و بهبود ایمنی کمک کند. برای مثال می توان از آجیل، پستو و گردو استفاده کرد. آنها سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که به کاهش کلسترول کمک می کنند.

چای سبز

چای سبز بدون قند نیز مفید است زیرا حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به بدن در مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند و سطح قند خون را تنظیم می کند. همچنین به کاهش وزن کمک می کند.
(دریابید که چگونه سه راهی Gree می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.)

هر روز یوگا انجام دهید

اگر یوگا به طور منظم آن را انجام دهید ممکن است به شما در حفظ وزن سالم کمک کند. بسیاری از مزایای دیگر تمرین یوگا به طور منظم وجود دارد. با تنظیم گردش خون در بدن به کاهش سطح قند خون کمک می کند.


بنابراین، اینها بهترین درمان های خانگی برای دیابت هستند که می توانید برای رهایی از این بیماری انجام دهید.



رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/