چگونه به طور طبیعی کلسترول را کاهش دهیم


مشکلات کلسترول بالا

کلسترول بد

عادات غذایی ما یکی از عناصر اساسی است که به رشد کلسترول بد در بدن ما کمک می کند. مصرف وعده های غذایی ناسالم می تواند سطح کلسترول بد و خوب خون را افزایش دهد. مشکل اینجاست که وقتی سطح کلسترول بد در بدن بالا می‌رود، کاهش آن بسیار دشوار می‌شود.در نتیجه، بیمار مبتلا به مشکل کلسترول باید احتیاط بیشتری به خرج دهد. در مبحث امروز می آموزیم که افراد مبتلا به کلسترول بالا باید بدانند چه چیزی بخورند و چه چیزی را اصلا نخورند. و در مورد تنظیم رژیم غذایی برای کنترل کلسترول چه باید کرد؟


کلسترول چیست؟

کلسترول یک ماده چرب است که از سه قسمت تشکیل شده است. LDL، VLDL و HDL سه نوع کلسترول هستند. LDL و VLDL به عنوان کلسترول بد در نظر گرفته می شوند، در حالی که HDL به عنوان کلسترول خوب در نظر گرفته می شود. کلسترول برای بدن انسان مضر است. هنگامی که سطح کلسترول بد LDL در بدن بیش از حد باشد، می تواند در رگ های خونی رسوب کند و باعث تنگ شدن آنها و محدود شدن جریان خون شود. آترواسکلروز اصطلاح پزشکی برای این بیماری است. در نتیجه، بیماری قلبی بیشتر به سکته مغزی و سایر اختلالات عروقی منجر می شود. VLDL توسط سموم تحریک می شود، در حالی که کلسترول HDL به عنوان کلسترول مفید شناخته شده است. کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) از تشکیل پلاک در رگ های خونی جلوگیری می کند و از انواع بیماری ها جلوگیری می کند.

دوز طبیعی کلسترول چقدر است؟


سطح کلسترول LDL به طور کلی باید زیر ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر خون باقی بماند، اما در مردان ۴۰ میلی گرم و برای زنان ۵۰ میلی گرم. سطح VLDL باید کمتر از ۳۰ میلی گرم در دسی لیتر خون باشد. تری گلیسیرید باید زیر ۱۵۰ میلی گرم نگه داشته شود. اگر فردی مبتلا به بیماری عروق کرونر یا سایر مشکلات عمده است، سطح کلسترول مضر باید کاهش یابد و سطح کلرید باید به سطح سالم افزایش یابد.

زمان آزمایش کلسترول:

هیچ راه آسانی برای درک افزایش سطح کلسترول از بیرون وجود ندارد. در این سناریو هیچ علامت اصلی در بدن وجود ندارد، اما یک علامت جزئی در گوشه چشم ها، دست ها و مکان های دیگر وجود دارد. پزشک متخصص می تواند در چنین مواردی سطح کلسترول خون بیمار را بررسی کند.


آزمایش پروفایل لیپیدی سطح کلسترول خون را اندازه گیری می کند. خوانش کلسترول LDL، VLDL، و HDL و همچنین سطح کلسترول کل را نمایش می دهد. سایر دیابتی ها، افراد مبتلا به فشار خون بالا، افراد سیگاری یا سایر اعضای خانواده ممکن است سابقه حملات قلبی مزمن یا سطح کلسترول بالا داشته باشند یا ممکن است از استرس مزمن رنج ببرند.اگر مشکلات غیرعادی با جوانان وجود دارد، سطح کلسترول آنها باید بررسی شود. جدای از آن، به دلیل سبک زندگی پرتلاطم، جوانان امروزی با سطوح بالای کلسترول رشد می کنند.

چگونه کلسترول را به طور طبیعی کاهش دهیم:

برای کنترل سطح کلسترول، مقدار زیادی سبزیجات مصرف کنید زیرا فیبر موجود در آنها به کاهش کلسترول خون کمک می کند. هم جو و هم جو با جلوگیری از ورود پلاک به جریان خون به کاهش سطح کلسترول کمک می کنند.
حبوبات و حبوبات سرشار از فیبر هستند که به کنترل وزن کمک می کند.آئروسل و بادمجان حاوی فیبر هستند که به مدیریت کلسترول کمک می کند.
آماندا و گردو با کاهش سطح LDL به محافظت از قلب کمک می کنند. در حین پخت و پز به جای کره یا شیرین کننده از روغن خردل، روغن زیتون یا روغن آفتابگردان استفاده کنید.
میوه هایی از جمله سیب، گلابی و گواوا می توانند به کاهش سطح کلسترول بد کمک کنند. ماهی روغنی برای قلب مفید است زیرا حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۳x است که به کاهش سطح تری گلیسیرید کمک می کند. همچنین نوشیدن ۴-۵ لیتر آب در روز ضروری است.

از مصرف بیش از حد روغن، غذاهای سرخ شده یا فست فود، پروتئین بیش از حد یا گوشت قرمز باید اجتناب شود. زرده تخم مرغ خوراکی نخواهد بود. از شیر گاو یا گاومیش و همچنین محصولات مبتنی بر شیر باید اجتناب شود. مصرف زیاد برنج یا نان یک عادت غذایی سالم نیست.

نه تنها باید عادات غذایی را کنترل کرد، بلکه باید آشپزی را نیز کنترل کرد. حرارت بیش از حد در هنگام پخت و پز منجر به تشکیل اسیدهای چرب غیراشباع در روغن می شود که به ویژه خطرناک است. علاوه بر استعمال دخانیات و مشروبات الکلی باید با اعتیاد به مواد دیگر نیز مقابله کرد.

روال غذایی:

وقفه های طولانی در رژیم غذایی برای سلامتی مضر است. می توان آن را به سه آسیاب بزرگ و سه تیفین کوچک در زمان های ثابت تقسیم کرد، مانند چای بین ۷.۳۰ تا ۸.۳۰ صبح، صبحانه بین ۹.۳۰ تا ۱۰.۳۰ صبح، مقداری میوه حدود ساعت ۱۲:۳۰، ناهار باید بین ۱.۳۰ تا ۱۴:۰۰ سرو شود، تیفین. نور بین ۵ تا ۶ بعد از ظهر، شام بین ۹:۳۰ تا ۱۰ شب


کلسترول را نمی توان تنها با رژیم غذایی کنترل کرد، بنابراین حفظ یک سبک زندگی سالم ضروری است. به صورت روزانه، باید نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه صبح یا بعد از ظهر ورزش کنید، سپس چند ورزش دستی یا ورزش های قلبی-سالم انجام دهید. در صورت لزوم، به دنبال مشاوره پزشکی باشید و طبق دستور داروها را مصرف کنید.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/