گریه بر حسین (ع) سنتی است که تغییر نمی کند – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان


محمدعلی حضرتیها در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آداب و رسوم استان قزوین در ایام محرم اظهار داشت: واقعه عاشورا پس از رحلت پیامبر(ص)پ) یکی از تأثیرگذارترین رویدادهای جهان اسلام است که تأثیر آن تا امروز ادامه دارد.

این پژوهشگر و مورخ تصریح کرد: بدیهی است که این رویداد مهم حاوی پیام های فرهنگی و اجتماعی فراوانی است که عزاداری سالار شهیدان یکی از سنت های ثابت فرهنگی و تاریخی است و این موضوع اختصاص به شیعیان ندارد بر اساس گزارش‌های تاریخی موجود، سنت عزاداری روز عاشورا شبیه به عزاداری مسلمانان شیعه است که شامل نوحه‌خوانی، پاره کردن پیراهن، برهنه کردن سر و خاک پاشی است که در شهرهای مختلف کشور انجام می‌شده است.

وی افزود: ریشه بسیاری از سنت های عزاداری را می توان در فتح بغداد توسط شیعیان جستجو کرد. که بو در سال ۳۵۲ هجری قمری آن را به دست نسبت داده است معزدالله وقایع عاشورا در بغداد نقل شد و در ادامه آن شاهد شکل گیری وقایع بسیاری هستیم که این روایات در دوره های مختلف دستخوش تغییرات و دگرگونی هایی شدند.

این کارشناس تصریح کرد: با تغییر جمعیت، تغییر ساختار جمعیتی، قدرت دستگاه های تبلیغاتی مانند رادیو، تلویزیون و بعدها شبکه های اجتماعی، این سنت ها مدام در حال تغییر است. در حال حاضر آنها تغییر می کنند و می توان گفت این یک سنت پایدار است که بعد از بیش از هزار سال شکل خود را حفظ کرده است کشته شده خواندن و گریه برای شهدا بود و غیره همیشه آن را قبول کنید در حال حاضر تغییر است

وی ادامه داد: وقتی از آداب و رسوم مردم استان قزوین صحبت می کنیم باید توجه داشت که منطقه مورد نظر در طول هزاره اخیر دستخوش تغییراتی شده و ترکیب جمعیتی به دلایل مختلف تغییر کرده است و مردم قزوین استان هستند. متاثر از حوزه های فرهنگی است و رسانه های دیگر برخی از سنت های خود را کنار گذاشته و برخی دیگر را برگزیده اند که اصلاح این سنت ها کار دشواری است.

حضرت فرمود: سنت پانینگ که برگرفته از فرهنگ بین آذری زبانان است و در مناطقی مانند الوند اجرا می شود این است که یک یا چند پیشانی بزرگی را در وسط حسینیه یا مسجد می گذارند و چند نفر کوزه های آب بر دوش می گیرند و عده ای به جماعت به دنبال آنها می آیند و با هم زمزمه می کنند. مبهم و در آخر آب کوزه ها را در تابه ها بریزید و شروع به آواز خواندن و سینه زدن کنند.

حرکت دسته های عزاداری از شب هفتم محرم آغاز می شود

وی ادامه داد: یکی دیگر از آیین ها حرکت دسته های عزاداری از شب هفتم محرم است که همه هیئت های مذهبی به سمت مقاصد مشخص حرکت می کنند.

این کارشناس تاریخی بیان کرد: در شب هفتم محرم دسته های عزاداری با آیین های عزاداری، یعنی. چک کردن و علم با مدیحه سرایی و سینه زدن در راه به سمت آستانه امامزاده علی (ع) حرکت می کنند و سپس در صحن امامزاده جشن می گیرند.

وی گفت: سنت دیگری که پس از انقلاب رواج یافت این است که روز هفتم محرم، روز قطع آب یاران امام حسین علیه السلام است. تا روز عاشورا آب نمی خورند.

حضرتیها تصریح کرد: پیش از این سنت فرزندان حسینی نیز بیشتر در روز هفتم رعایت می شد و معمولاً در این روز روضه آتش و حضرت علی اصغر علیه السلام را می خواندند.

وی افزود: در روز هشتم محرم مقصد هیئت های عزاداری آستانه امینه خاتون است. معمولاً اهالی این محله با برپایی ایستگاه دعا و تعزیه میزبان دسته های عزاداری می شوند و سپس موکب ها در شب هفتم همین سنت را انجام می دهند.

این کارشناس بیان کرد: در برخی از هیئت ها مانند امامزاده اسماعیل (س) به یاد شهدای هیئت و گرامیداشت گلزار وجود حضرت علی اکبر(ع)ONE) آنها پر از گل می شوند و هر عزادار گلی می آورد و آن را با نذری مخصوص این مراسم پر می کند.

وی ادامه داد: در شب تاسوعا همه هیئت های مذهبی طبق سنت قدیم به سمت آستان سلطان سید محمد (ص) حرکت می کنند و هیئت ها پس از سینه زدن و زنجیر زدن، مرثیه سرایی می کنند. زیر پا عزاداری در روز تاسوعا و عاشورا گوسفندی را قربانی می کنند که از گوشت آن برای نذری استفاده می شود.

این کارشناس تاریخ و فرهنگ تصریح کرد: برخی هیئت های قدیمی مانند آمنه خاتون و راه کوش عصر امروز به مسجد خواجه شهدا رفته و مراسم عزاداری ویژه ای در آنجا برگزار می کنند.

وی گفت: در سال های اخیر بر اساس آنچه در استان زنجان برگزار می شود، هیئت ها در روز تاسوعا در منطقه خیابان شهدا تجمع کرده اند و برخی هیئت ها از جمله هیئت امامزاده اسماعیل، زیارت حضرت عباس (ع)، زیارت الاقما یک برنامه خاص را بخوانید و اجرا کنید.

حضرتیها تصریح کرد: مقصد برخی از هیئت های مذهبی در شب و روز عاشورا امامزاده حسین (ع) است و با توجه به اینکه اقوام مختلف در قزوین هیئت های جداگانه دارند، همه هیئت ها مسیر خود را به گونه ای تنظیم می کنند که در این ایام به زیارت امامزاده می روند. از سنت خودشان

وی گفت: نماز ظهر عاشورا نیز از دهه شصت به بعد رواج یافت و هیئت های مذهبی در مسیر امامزاده حسین (ع) در هر کجا که هستند توقف می کنند تا نماز ظهر عاشورا امام حسین را به یاد آورند.ONE) احیای

این کارشناس تصریح کرد: عصر عاشورا را زیارت ناحیه مقدسه نیز می گویند. در مراسم شام غریبان عزت و این است هیئت ها چرخش می کنند و به جای مراسم، عزاداران و دسته ها تنها یک شمع برپا می کنند و با لحنی حزن انگیز به عزاداری می پردازند و از فرصت بازدید از هیئت ها استفاده می کنند.

    گریه بر حسین (ع) سنتی است که تغییر نمی کند

وی افزود: در منطقه الموت و روستای زرآباد مردم بر این باورند که در شب یا روز عاشورا خون از چنار کهنسال این امامزاده می تراود که مراسم پرشوری در منطقه امامزاده و زیر هواپیما برگزار می شود. درخت شب عاشورا و هیئت های بسیاری از روستاها برای شرکت در این مراسم می آیند که مردم این روستا این مراسم را شاه شهید می نامند.

وی با بیان اینکه مراسم شهید شاه در فصل زمستان نیز پرشور برگزار می شود، گفت: عزاداران در مراسم شهید شاه تا سحر دور چنار می چرخند و هنگام سحر مداحی معروف «امشب شاه دین است» را تکرار می کنند. میهمان در حرمسرای خود» و نوازندگان نی محلی نیز به اجرای برنامه عزاداری می پردازند و پس از اقامه نماز صبح و قرائت زیارت عاشورا به دنبال محل تراوش خون از شاخه درخت چنار می گردند و مایع سرخ را با خود می گیرند. یک دستمال برای تبرک

وی افزود: مردم روستای زرآباد با چای، ماست و غذا از زائران پذیرایی می کنند و از سوی دیگر هیئت های مذهبی سایر روستاها نیز که در این مراسم حضور داشتند مراسم ویژه خود را در بازگشت به روستا انجام می دهند. مردم روستا گارماروت در محوطه امامزاده قاسم (س) در روستای عین در بعدازظهر عاشورا پرچم بسیار بلند هیئت را که از درختان بلند با پارچه های رنگی ساخته شده و نماد امام و یارانش است پایین آورده، برهنه می کنند و به عزاداری می پردازند.

تشییع شهدای کربلا توسط مردم تبدیل شد اسد

این کارشناس بیان کرد: زائران مراسم شام عاشورا را مافی می گویند و در این روز خیمه آماده را به محل تعزیه و محلی به نام قتلگاه تعزیه حمل می کنند و پس از عزاداری و تعزیه از عزاداران استقبال می شود. مردم روستا که با تهیه غذای مخصوص همراه است. این مراسم به طور طبیعی در مناطق طارم، اوج و امامزاده قاسم برگزار می شود.س) نیز برگزار می شود.

وی ادامه داد: برجسته ترین مراسم بعد از شام غریبان بعد از روز عاشورا، مراسم سوم امام است که مراسم نمادین تشییع شهدای کربلا توسط بانوان ایل است. تبدیل شد اسد اجرا می شود و این عزاداری معمولاً توسط زنان برگزار می شود و ۷۲ تابوت به صورت نمادین به یاد شهدای کربلا دفن می شود و زنان با بیل و بیل در این عزاداری شرکت می کنند.

وی، چهارپایه خوانی را از دیگر آداب و رسوم مردم قزوین دانست و گفت: آداب و رسوم دیگر از جمله زیارت عاشورا در مناطق مختلف از جمله بازار قدمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ ساله دارد.

حضرتیها در پایان بیان کرد: آیین تعزیه خوانی هیئت ها و در این گونه مناطق. محاصره خروان، زائران و خانه شهید بابایی نیز بسیار قدیمی است.