یائسگی و نوسانات خلقی: شما مجبور نیستید با آنها زندگی کنید

هورمون ها در نوسانات خلقی در دوران یائسگی نقش دارند. بدن شما در حال گذراندن تعداد زیادی از تغییرات هورمونی است. استروژن بر تولید یک انتقال دهنده عصبی تنظیم کننده خلق و خو به نام سروتونین تأثیر می گذارد. نه تنها حساسیت گیرنده های سروتونین را افزایش می دهد، بلکه سطوح گیرنده را نیز افزایش می دهد. همه می توانند منجر به تغییرات خلقی شوند که معمولاً در این مرحله از زندگی مرتبط است.

PMS و افسردگی پس از زایمان

اگر در گذشته علائم PMS (تنش قبل از قاعدگی) را داشته اید، به احتمال زیاد از تغییرات خلقی و گرگرفتگی همراه با سایر تغییرات هورمونی رنج می برید. زنانی که از افسردگی پس از زایمان رنج می برند (افسردگی که در چند ماه اول پس از زایمان رخ می دهد) یا متوجه تغییرات عاطفی در دوران بارداری شده اند، ممکن است مستعد یائسگی و تغییرات خلقی باشند. گزینه های درمان هورمونی در دسترس هستند و اگر در این دسته قرار می گیرید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

اختلال خواب و علائم یائسگی

کمبود خواب می تواند علائم یائسگی و تغییرات خلقی را افزایش دهد و هرکسی که از تعریق شبانه بیدار می شود ممکن است از این مشکل رنج ببرد. علاوه بر این، با افزایش سن، احتمال ابتلا به اختلال خواب بیشتر می شود.

اگر تحت استرس هستید، این می تواند بر الگوهای خواب طبیعی تأثیر بگذارد. در حالت ایده‌آل، شما باید حداقل هفت ساعت در هر شب بخوابید تا تغییرات خلقی در دوران یائسگی به یک مشکل تبدیل نشود. بیاموزید که چگونه استرس خود را بهتر مدیریت کنید و اگر خواب مشکل دارد با پزشک خود صحبت کنید، تا بتوانید شب خوب بخوابید و این نوسانات خلقی را کاهش دهید.

رژیم غذایی، یائسگی و نوسانات خلقی

رژیم غذایی شما ممکن است در نوسانات خلقی نقش داشته باشد. اگر بیش از حد قند مصرف می کنید، اغلب متوجه خواهید شد که خلق و خوی شما بیشتر در حال نوسان است. این به دلیل اثر ترن هوایی است که قند بیش از حد بر تنظیم انسولین در بدن دارد. در صورت مصرف محرک هایی مانند کافئین یا مصرف الکل، همین امر صادق است. ممکن است برخی تغییرات ساده در رژیم غذایی شما تنها چیزی باشد که برای بهبود خلق و خوی خود نیاز دارید.

خیلی چیزها می توانند در یائسگی و نوسانات خلقی نقش داشته باشند. هورمون ها، کمبود خواب و رژیم غذایی نامناسب تنها سه مورد از آنها هستند. با حذف برخی مواد غذایی از رژیم غذایی خود می توانید خلق و خوی خود را تا حد زیادی بهبود بخشید. شما می توانید با یادگیری تکنیک های تمدد اعصاب استرس را کاهش دهید که به نوبه خود خواب شما را تا حد زیادی بهبود می بخشد. اگر می دانید چه کاری باید انجام دهید و از کجا باید کمک بگیرید، یائسگی لازم نیست آزمایشی باشد.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر