آغاز به کار خط سرد حمل‌ونقل کالا در بندر ایرانی روسی سالیانکا


: در این چارچوب، هشت کامیون مجهز به یخچال در آیینی انتقال محصولات ایرانی را از بندر سالیانکا به نقاط مختلف روسیه آغاز کردند.

به گزارش ایرنا از سرکنسولگری ایران در آستراخان روسیه، این آیین با حضور مهدی آکوچکیان سرکنسول کشورمان در آستراخان و مدیران بندر ایرانی و روسی سالیانکا برگزار شد.

بنا بر این گزارش، این مجموعه با امکانات جدید سردخانه ای با تجهیزات کامل فرصت صادرات انواع میوه، مرکبات و محصولات کشاورزی فاسد شدنی از ایران به مقصد بندر سالیانکا آستراخان را فراهم کرده است.

بر این اساس، بندر ایرانی و روسی سالیانکا در ابتدا با هدف بندر صادرات محور (غلات، چوب و روغن ) از روسیه به ایران در نظر گرفته شده بود اما با انجام اقدامات زیرساختی گسترده طی دو سال گذشته، این بندر که بزرگترین بندر شهر آستراخان روسیه است، قادر است همزمان به عنوان بندر صادرات کالاهای مورد نیاز به ایران و همچنین کالاهای صادراتی از جمهوری اسلامی ایران به روسیه مورد استفاده قرار گیرد.

سرکنسول کشورمان در آستراخان در حاشیه افتتاح کریدور سرد ضمن قدردانی از تلاش های مدیران بندر سالیانکا اظهار داشت: در بین بنادر آستراخان تنها بندری که دارای کریدور سرد است، بندر ایرانی – روسی سالیانکا می باشد و این بندر در آینده قادر خواهد بود فعالیت خود در خصوص افزایش صادرات مرکبات و صیفی جات از ایران به روسیه و همچنین افزایش مبادلات در چهارچوب کریدور شمال – جنوب را افرایش دهد.

درحال حاضر از کشورمان انواع کالاها از جمله سنگ، سرامیک، سیمان، خشکبار و رب گوجه فرنگی از طریق بندر سالیانکا به روسیه صادر می شود. حلقه مفقوده صادرات ایران در مسیر زمینی – آبی کریدور شمال جنوب از مسیر دریای خزر، حمل مرکبات بود که با بکارگیری کریدور سرد، این نقیصه از میان برداشته شد. بهره‌برداری از این مجموعه افزایش صادرات مرکبات و کالاهای فاسد شدنی نیازمند یخچال را فراهم می‌کند.

بر اساس این گزارش، ۵۳ درصد از سهام بندر سالیانکای روسیه که در شمال غرب دریای خزر و در دهانه رود ولگا قرار دارد تحت مالکیت گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.



Source link