آموزش می‌تواند وام‌ها را هدفمند کند



: حضور زنان در میدان و اقدامات آن‌ها در مسیر اقتصاد مقاومتی گره‌های زیادی را در روستا‌ها باز کرده است؛ از حضور خانم‌های تحصیلکرده که کلاس‌های آموزشی برای هم‌روستایی‌های خود برگزار می‌کنند گرفته تا راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه که با وام‌های کوچک، اما هدفمند مشاغل خانگی زیادی به وجود می‌آورند.

صندوق قرض‌الحسنه چلانه در روستای گهواره شهرستان دالاهوی استان کرمانشاه واقع شده است. این صندوق به منظور فعالیت‌های کشاورزی از سوی خانم الهام نادری تأسیس شده است.
این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی در رشته کشاورزی تحصیل کرده و به همین دلیل خانم‌های روستا پیش از اینکه این صندوق را راه‌اندازی کند، از او درخواست کرده بودند برای تولید بهتر محصولات کشاورزی به آن‌ها آموزش دهد.
خانم نادری خودش در مورد کارهایش می‌گوید: وقتی دیدم خانم‌های منطقه برای تحول و پیشرفت خود تلاش می‌کنند، تصمیم گرفتم کلاس‌های کشاورزی را برای اهالی روستا راه اندازی کنم و موضوع آموزش در امر کشت و زراعت را در دستور کار قرار دادم.
وی ادامه می‌دهد: صندوق قرض‌الحسنه آموزش کشاورزی برایم انگیزه شد تا چند سال پیش صندوقی را با همکاری همین خانم‌های محل راه‌اندازی کنیم که هر کس مقرر شد تا بین ۲۰ تا ۱۰۰ هزار تومان به عنوان سرمایه اولیه در این صندوق قرار دهد.
مسئول صندوق قرض‌الحسنه چلانه با بیان اینکه هم اکنون این صندوق ۱۸۰ نفر عضو دارد، می‌گوید: همانطور که گفتم اصل هدف ما ایجاد اشتغال بود که خدا را شکر همینطور هم شد. مردم با وام‌های کوچکی که گرفتند توانستند در زمین‌های کشاورزی سبزیجات بکارند و به فروش برسانند و کم‌کم سطح کار خود را از نظر میزان بهره‌وری در تولید بالا ببرند.
وی ادامه می‌دهد: کم‌کم برای خانم‌ها غرفه فروش محصولات کشاورزی گرفتیم تا بتوانند محصولات خود را بهتر بفروشند. عملاً این صندوق را به یک شرکت تعاونی کوچک تبدیل کردیم تا مشکل مالی زنان سرپرست خانواده را حل کند.
در روستای ما ۱۲خانم بی‌سرپرست و هشت خانم بدسرپرست هستند که همه آن‌ها الان با کمک همین صندوق قرض‌الحسنه مشغول کار شده‌اند و بدون اینکه نگاه‌شان به سازمان‌ها و نهاد‌های حمایتی باشد، می‌توانند به راحتی امرار معاش کنند.
این فعال اقتصاد مقاومتی می‌گوید: چند ماهی می‌شد که تصمیم گرفته بودیم به کسی وامی ندهیم، چون موجودی صندوق را در بانک قرار داده بودیم تا به ما وام بدهند.
می‌خواستیم از این وام برای موجودی صندوق استفاده می‌کنیم و قدرت‌مان بالاتر برود، اما همین که در بانک نوبت به وام ما رسید، گفتند باید ضامن بیاورید. نمی‌دانیم یعنی چه؟ مگر ما ضامن داریم؟ برای همین الان موجودی ما در بانک است و وام هم نمی‌توانیم بگیریم که اعضا از این بابت ناراضی هستند.
خانم نادری از خیرین درخواست می‌کند به آن‌ها کمک کنند تا بتوانند دوباره مثل گذشته یاری‌رسان یکدیگر و به خصوص زنان روستا باشند و تأکید می‌کند: خانم‌ها به همین وام‌های خرد هم راضی هستند و با ارقامی که فکرش را هم نمی‌کنید کار‌هایی راه می‌اندازند که یک زندگی را می‌چرخاند.



Source link