اکنون درباره نحوه خارج شدن از رژیم کتوژنیک مناسب چه کاری آیا می‌توانید انجام دهید

پس از صبحانهٔ کتوژنیک در روز چهارم، ده راه برای رسیدن به رژیم های کتوژنیک شما 1402 بیمار مرخص میشود. و سطح کلسترول در حدود ۳۰٪ بالا میرود. عوارض جانبی همچون گرسنگی و از دست دادن انرژی شایع بود و ۳۰٪ نیز دچار یبوست شدند. اما این مطالعات قدیمی را به سختی میتوان با مطالعات امروزی مقایسه کرد؛ مطالعات قدیمی اغلب دچار سوگیری گزینش بودند، چرا که بیمارانی را که قادر به آغاز یا ادامهٔ این رژیم نبودند از مطالعه حذف میکردند و در نتیجه فقط افرادی در مطالعه لحاظ میشدند که میتوانستند نتایج نهایی آن را بهبود بخشند. نوع مایع این رژیم، در شیرخواران و کودکانی که با لوله تغذیه میشوند، آسانتر آماده و بهتر تحمل میگردد. شاید ظاهر CKD آسانتر به نظر برسد. در آغاز یک جلسهٔ مشاوره با والدین و سایر مراقبین کودک انجام میشود و سپس کودک، به مدت کوتاهی در بیمارستان بستری میشود. انجام میشود؛ این پیامرسانها همچنین قادرند یاختههای عصبی را نسبت به این تکانهها تحریک و تهییج کنند که این کار عمدتاً توسط گلوتامات صورت میگیرد. تمامی این تغییرات، به یاختههای عصبی مغز کمک میکند تا در جریان تشنج و افزایش نیاز به انرژی، پایداری خود را حفظ کنند و بدین ترتیب، احتمالاً اجسام کتونی دارای اثرات محافظتی برای یاختههای عصبی هستند. رژیم کتوژنیک به عنوان یک درمانِ همراه (مکمل) در کودکان و نوجوانان مبتلا به صرعمقاومبهدارو، کاربرد دارد.

دریافت رژیم کتوژنیک رایگان

رژیم کتوژنیک از نظر دکتر کرمانیThis was gener ated with the help  of G​SA Content Gener at or D​emover᠎si​on!

یک مرور سیستماتیک در ۲۰۱۸ میلادی، ۱۶ پژوهش دربارهٔ رژیم کتوژنیک را در بالغین بررسی کرد و نتیجه گرفت که این روش، روزبهروز فراگیرتر میشود و نتایج آن مشابه کودکان است و عوارض خفیفتری نیز دارد. بهدلیل اسیدوز ایجاد شده، استخوانهای بدن شروع به از دست دادن مواد معدنی خود کرده و بدین ترتیب میزان کلسیم دفعشده در ادرار بالا میرود. در پروتکلهای قدیمی، درمان به صورت یک گرسنگی طولانیمدت آغاز میشد تا بیمار محدودیت شدید دریافت کالری داشت ۵-۱۰٪ وزن بدنش را از دست بدهد، اما نگرانیهایی که بر سرِ سلامتی و رشد کودک وجود داشت سبب شد تا در پروتکلهای جدید محدودیتهای رژیمی کمتر شود. به طور متوسط افراد 500گرم تا ۱ کیلوگرم در هفته از دست می دهند، اما این بدان معنی نیست که این میزان به طور مداوم افت خواهد کرد. در رژیم کتوژنیک، میزانِ کربوهیدرات محدود است و این میزان، قادر به تأمین تمامی نیازهای متابولیک بدن نیست. طی چهار سال، ۱۶٪ از ۱۵۰ بیمار اولیه، کاهش قابلملاحظه، ۱۴٪ کاهش عالی و ۱۳٪ رهایی کامل از تشنجها را داشتند که البته این آمار، آنهایی را هم که قادر به ادامهٔ رژیم نبودند، در بر میگیرد. این موضوع برای مغز مشکلساز است، چرا که تنها منبع تأمین انرژی مغز، گلوکز است و بیشتر اسیدهای چرب قادر به عبور از سد خونی مغزی نیستند.

چطور رژیم کتوژنیک بگیریم

همان طور که گفتیم غذاهای چرب با پروتئین بالا، بخش عمده غذاهای کتو را تشکیل میدهند. انسانها قادرند چند اسید آمینه را طی فرایندی موسوم به گلوکونئوژنز به قند تبدیل کنند، اما نمیتوانند همین کار را در مورد اسیدهای چرب انجام دهند. آیا وقتی غذاهای مورد علاقه خود را که کالری بالایی دارند می خورید احساس گناه می کنید؟ نام گلوتن از کلمه لاتین «چسب» گرفته شده است، زیرا هنگامی که با آب ترکیب می شود به آرد گندم قوام و چسبندگی می دهد. کورتیزول هورمونی است که معمولاً با نام هورمون استرس شناخته میشود و سطوح بالای این هورمون در بدن باعث ذخیرهی چربی به ویژه در ناحیهی شکم میشود. ورزش منظم خطر ابتلا به بیماریهای زمینهای مانند: قلبی، دیابت نوع ۲، چاقی و برخی سرطانها را کاهش میدهد و همچنین باعث ایجاد تناسب اندام میشود. و علت این سطح ثابت قند، آن است که محتوای چربی زیادتر در غذا، باعث میشود که جذب معدود کربوهیدراتهای آن، کمتر شود. وقتی شما کربوهیدرات را تقریباً از برنامه غذایی خود حذف میکنید در واقع حجم عظیمی از کالری را کم کردهاید. در ابتدا، اصلاح و تعدیلهای اندکی لازم است تا اطمینان حاصل شود کتوزیس به سطح مورد نیاز رسیده و بیمار به برنامه غذایی عادت کند.

در مورد رژیم کتوژنیک

چندین روش مختلف برای برنامه رژیم فستینگ وجود دارد، اما همه آنها بر اساس انتخاب دوره­های زمانی منظم برای غذا خوردن و سپس اجتناب از غذا هستند. رژیم کتوژنیک ممکن است گران تر از یک رژیم استاندارد آمریکایی باشد ، اما هیچ تفاوتی با سایر سبک های غذایی نخواهد داشت.هنوز روشهای بی شماری برای صرفه جویی در پول هنگام پخت و پز کتوژنیک وجود دارد. اما، اگر ورزش میکنید، باید مقدار کالری مصرفی را کنترل کنید زیرا کالری سوزی در هنگام ورزش بیشتر میشود و باید غذای بیشتری بخوردید. رژیم غذایی با داشتن مقدار زیادی چربی برای متابولیسم می تواند شرایط کبدی موجود را بدتر کند. برای مثال نباید یک شبه تصمیم بگیرید که برنج را از وعده غذایی خود حذف کنید، در واقع در یک رژیم غذایی اصولی هیچ غذایی حذف نمی شود، بلکه مقدار و زمان مصرف آن تغییر می کند. از طرف دیگر، فنوفیبرات، که کاربرد بالینی در درمان صرع ندارد، خواص ضد صرعی در موشهای بالغ از خود نشان دادهاست که قابل مقایسه با رژیم کتوژنیک است.

رژیم MCT چندان در ایالات متحده آمریکا رواج ندارد، روغن MCT از سایر چربیهای رژیمی گرانتر بوده و تحت پوشش شرکتهای بیمه هم نیست. مطالعات اولیه و معاصر همچنین در پروتکلهای درمانی هم متفاوت هستند. با آنکه اطلاعات موجود دربارهٔ این رژیم از تعداد کمی بیمار (۱۲۶ کودک و بزرگسال از ۱۱ مطالعه در پنج مرکز درمانی) بدست آمدهاست، اما نتایج نهایی گزارششده در ۲۰۰۹ میلادی، به نحو مطلوبی، قابل مقایسه با رژیم سنتی کتوژنیک است. در مقایسه با رژیم کتوژنیک کلاسیک، رژیم تعدیلشدهٔ اَتکینز (MAD) محدودیتی برای کالری و پروتئین نداشته و بهدلیلِ نسبت کتوژنیک کمتر (در حدود ۱:۱)، ضرورت چندانی به کنترل دقیق و شدید ندارد. ماهیت کمچرب و پُرقندِ رژیمهای رایج غذایی در هند و آسیا، بدان معناست که رژیمهای کتوژنیک این ناحیه نسبت کتوژنیک پائینتری (۱:۱) نسبت به رژیمهای مشابه اروپایی و آمریکایی دارند. در برخی از کشورها، یافتن داروها و مکملهای عاری از قند، ترازوهای دقیق الکترونیک، یا تهیهٔ روغنهای MCT (بهلحاظ اقتصادی) دشوار است. مواد موثره موجود در مکمل لاغری هزال با کاهش میزان جذب قند، کوچک کردن سلول های چربی و کاهش اشتها به تناسب اندام کمک می کنند. در بیمارانی که این رژیم مفید واقع میشود، نیمی ظرف ۵ روز، شاهد کاهش تشنجها هستند (در صورتی که رژیم غذایی با ۱ تا ۲ روز گرسنگی اولیه شروع شده باشد)، سه چهارم ظرف ۲ هفته و ۹۰٪ ظرف ۲۳ روز، شاهد کاهش تشنجها خواهند بود.

در حالتی که متابولیسم بدن مبتنی بر کربوهیدرات است، بدن گلوکوز مورد نیازش را از طریق کربوهیدرات ها تامین می کند. از آنجایی که اسیدهای آمینه برای ساخت پروتئینها (که برای رشد و ترمیم بافتهای بدن ضروری هستند) مورد نیازند، نمیتوان از آنها، تنها برای تولید گلوکز، بهره جست. اینکار از طریق کاهش نسبت کتوژنیک انجام میشود تا آنجایی که دیگر کتون در ادرار قابل ردیابی نباشد و سپس، تمامی محدودیتهای کالری برداشته میشود. این آزمایش با نوارهای آزمایش کتون نیتروپروساید انجام میشود که رنگش در حضور اَستواَستون (یکی از سه اجسام کتونی) از «صورتی براق» به «قرمز آلبالویی» تغییر میکند. بدین ترتیب، استفاده از تریگلیسرید با زنجیره متوسط، این اجازه را میدهد تا از چربی کمتر و پروتئین و قند بیشتری در وعدههای غذایی استفاده شود. برخی مطالعات نشان میدهد که این خوراکی مایع مؤثرتر از رژیم کتوژنیک جامد معمولی است و در مصرفکنندگان آن، سطح کلسترول خون پائینتر است. مواردی مانند قند و شکر و نوشابه با محدودیت شدیدی مواجه هستند و در مرحله بعدی نیز غذاهای دارای نشاسته مانند نان و پاستا و برنج قرار دارند. رویکردهای غذایی برای توقف رژیم غذایی فشار خون بالا، یا رژیم غذایی DASH، عمدتاً با ارتقای سلامت قلب مرتبط است، اگرچه میتوان از آن برای کاهش وزن و سلامت عمومی نیز استفاده کرد.

رستوران های کتوژنیک

انجام این کار می تواند به کاهش افت منیزیم و خلاص شدن از این مسئله کمک کند. کودکانی که ضایعهٔ فوکال مغزی دارند (یعنی یک نقطهٔ خاص در مغزشان شروعکننده تشنج است) و نامزد انجام جراحی هستند با احتمال بیشتری پس از جراحی و آغاز این رژیم، بهبود کامل (عاری از تشنج) خواهند یافت. کدام گوشت در غذاهای رژیم کتو مجاز است؟ رژیم کتوژنیک (رژیم کتو) یک رژیم کم کربوهیدرات و پرچرب است که تاثیر مثبت بسیاری بر سلامتی دارد. یک رژیم کتوژنیک(کتو) شامل کاهش کربوهیدرات به اندازه ایست که وضعیت متابولیکی ای به نام کتوز رخ دهد. معمولا به کسانی که سعی در کاهش وزن دارند توصیه می شود غذای کمتری بخورند و بیشتر فعالیت بدنی داشته باشند. بهلحاظ نظری، هیچگونه محدودیت جغرافیایی در استفاده از رژیم کتوژنیک وجود ندارد و این رژیم، ارزانتر از داروهای ضد صرع است. حدود ۲۰٪ از کودکان با این رژیم بهطور کامل از تشنجها رهایی مییابند و بسیاری دیگر نیز میتوانند مصرف داروهای ضد صرع را کاهش داده یا به کلی قطع کنند. این رژیم سطح فاکتور رشد شبه انسولین ۱ را کاهش میدهد که برای رشد در دوران کودکی ضروری است.

هرگاه تعادل میان این نورونهای مهاری و تحریکی در بخشی از مغز یا تمامی آن بههم بخورد، تشنج رخ میدهد. کاهش وزن قابلتوجهی که در ابتدا روی میدهد ناشی از ازدستدادن آب بدن است؛ زیرا شما مصرف کربوهیدراتها را بهشدت کم کردهاید و بدنتان مجبور است از کربوهیدراتهای ذخیره شده در کبدتان استفاده کند که دارای آب هستند. ظرف ۱۲ ماه، ۵۵٪ همچنان به رژیم اِعمالشده پایبند ماندند، ۲۳٪ کاهش خوب در تشنجها، ۲۰٪ کاهش عالی در تشنجها و ۷٪ رهایی کامل از بند تشنجها داشتند. ۱۵۰ کودک در این بررسی حضور داشتند که پس از سه ماه، ۸۳٪ توانستند به این رژیم ادامه دهند و از آن میان، ۲۶٪ کاهش خوب در تشنجها، ۳۱٪ کاهش عالی در تشنجها و ۳٪ رهایی کامل از بند تشنجها داشتند. پیشنهاد می شود اگر دارای اضافه وزن هستید، از قرص لاغری هزال به عنوان مکمل چربی سوز در رژیم غذایی خود استفاده کنید تا روند کاهش وزن سریع تری داشته باشید. بهترین راه حل این است که میوه ها را در ساعات ابتدایی روز مصرف کنید تا قندشان در طی فعالیت روزانه سوزانده شود. یک فرد در این رژیم 5% از کالری روزانه را از کربوهیدرات، 20 درصد را از پروتئین و 75 درصد را از چربی تامین میکند.

البته کاهش وزن طولانی مدت هم ممکن است داشته باشید.

بهطور کلی در این رژیم غذاهای با کربوهیدرات به شدت محدود میشوند. خوراکیهای تازه، کنسروشده یا یخزده نیز معادل هم هستند، اما سبزیجات پخته و خام با هم تفاوت غذایی دارند و غذاهای فراوریشده نیز یک معضل جداگانه محسوب میشوند. تنها میوهها و سبزیجاتی که حاوی مقادیر اندک قند هستند، قابل تجویزند و طبعاً شامل موز، سیبزمینی، نخود فرنگی و ذرت نمیگردد. هر دو رژیم اخیر، در بسیاری از مراکزی که ارائهدهندهٔ برنامههای رژیمی کلاسیک کتوژنیک هستند، عرضه میشود و در برخی مراکز، رژیم اصلی و عمدهٔ ارائهشونده به نوجوانان مبتلاست. حدود یک سوم از مراکزی که رژیم کتوژنیک را به کودکان ارائه میکنند رژیمهای مشابهی هم برای بالغین مبتلا دارند. البته کاهش وزن طولانی مدت هم ممکن است داشته باشید. صبحانه و نهار روز بعد هم همین است و در شام روز دوم، محتوای کالری اگناگ را به دو سوم کالری موجود در غذاهای عادی افزایش میدهند. اگر قرار است چنین حجمی از تغییرات را در رژیم غذاییتان اعمال کنید، حتماً باید داروهای دریافتی و میزان انسولین، با توجه به نظر پزشک تنظیم شود. میزان چربی موجود در رژیم را میتوان با توجه به انرژی کلی مورد نیاز و نسبت کتوژنیک، محاسبه کرد.