بازار‌های جدید صادراتی با احیای ظرفیت غیرفعال پالایشگاه‌های کشور‌های همسو ایجاد شد



رمضانعلی سنگدوئینی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» در رابطه با اهمیت و رویکرد فعالانه ایران در زمینه دیپلماسی انرژی گفت: یکی از اقدامات مهم در دولت سیزدهم در زمینه گسترش تجارت نفت خام ایران بوده است. دیپلماسی فعال انرژی ایران در دو سال گذشته در کنار به کارگیری از تمام ظرفیت صنعت نفت ایران موجب شده است ایران به رکوردشکنی در زمینه تجارت نفت خام دست پیدا کند و این رکوردشکنی از نظر گسترش تجارت نفت خام در عین تحریم‌های امریکا علیه صنعت نفت ایران یک اقدام راهبردی و مهم است.
وی در ادامه با اشاره به تحول تجارت نفت خام ایران در دولت سیزدهم افزود: گسترش دیپلماسی منطقه‌ای انرژی و همکاری‌های مؤثر در حوزه انرژی با همسایگان و تمرکز بر گسترش تجارت نفت خام ایران در منطقه امریکای لاتین سبب شده است درآمد‌های نفتی ایران نیز تحول جدی پیدا کند. ارتباط مؤثر ایران با کشور‌های منطقه و همچنین کشور‌های دارنده منابع موجب بازارسازی مؤثری در زمینه تجارت نفتی ایران شده است. یکی از کشور‌هایی که تجارت نفت خام ایران را متحول کرده، ونزوئلا بوده است که مرکز همکاری‌های ایران با کشور‌های منطقه امریکای لاتین بوده و ایران به بازسازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی در این کشور اقدام کرده است و صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران نیز به این کشور بسیار زیاد بوده و تحول جدی نسبت به دولت قبل داشته است.
سنگدوئینی در پایان گفت: ونزوئلا تنها کشور دارای ظرفیت پالایشگاهی نیمه فعال نبوده است و کشور‌های امریکای لاتین ظرفیت خالی بسیار زیادی را در پالایشگاه‌های خود دارند و از سوی دیگر نیز ایران طی سالیان اخیر توانسته است روی بومی‌سازی تجهیزات و نیروی متخصص و ماهر به خودکفایی برسد و به سمت بازسازی این پالایشگاه‌ها برود. کشور ما با استفاده از وجود این ظرفیت توانسته است جای پای خود را در این کشور‌ها باز کند و این بازار جدید سبب شکسته شدن رکورد صادرات روزانه نفت خام ایران شده است.