تراز مالی و قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌های متخلف تسهیلات مسکن کاهش می‌یابد



عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است حکمی را در برنامه هفتم با وجود مخالفت‌های زیاد بانک‌ها مصوب کردیم تا بانک‌هایی را که تسهیلات ساخت مسکن ندهند، به همان مقدار تراز مالی تسهیلاتشان کم و به بانک تخصصی مسکن داده شود که تسهیلات را به نیابت از این بانک‌ها به مردم بدهند. با تصویب این حکم خیال بانک مرکزی راحت خواهد شد و تسهیلات را در اختیار بانک مسکن و بانک‌هایی که درست عمل می‌کنند، قرار خواهند داد. بدین ترتیب با ابزار نرخ سپرده قانونی و کاهش قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌های متخلف در زمینه اعطای تسهیلات ساخت مسکن، امکان تحقق سهم واقعی ساخت مسکن از تسهیلات شبکه بانکی فراهم خواهد شد.
اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» در خصوص ارائه تسهیلات ساخت مسکن اظهار داشت: جز بانک مسکن، بقیه بانک‌ها درصد همکاری بسیار پایینی در این خصوص داشتند و بعد از چندین جلسه شورای عالی مسکن، همکاری بانک‌های دولتی حدوداً به ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد، اما همکاری بانک‌های خصوصی صفر است.
وی افزود: بنابراین آن کارایی که ما از بانک‌ها انتظار داشتیم، محقق نشده که باعث شده است پروژه‌های مسکن خوب پیش نرود. بانک‌ها اگر تسهیلات لازم را ارائه ندهند، آورده مردم به اندازه‌ای نیست که پروژه‌ها بتوانند پیشرفت کار خود را بالا ببرند.
شاکری با اشاره به تأثیر ساخت مسکن در ایجاد اشتغال و محرک اقتصاد کشور بیان داشت: در سال ۸۹ تا ۹۱، با ساخت مسکن مهر و افزایش نقدینگی، نرخ تورم پایین آمده بود که نشان می‌دهد نقدینگی وارد حوزه تولید شده است، بنابراین مسکن پیشران توسعه اقتصاد است و رضایتمندی جمعی را ایجاد می‌کند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارائه زمین به مردم برای ساخت مسکن ویلایی گفت: یکی از کار‌های دیگری که پیشنهاد دادیم و وزارت راه هم تغییر رویکرد داده است، ارائه زمین به مردم برای ساخت مسکن ویلایی است تا مردم خودشان اقدام به ساخت مسکن کنند که در این صورت سرعت کار افزایش پیدا می‌کند و استفاده از صنعتی‌سازی هم رونق خواهد یافت. امیدواریم این سیاست وزارت راه وسعت یابد و با الحاق زمین بتوانیم در روستا‌ها و شهر‌های کوچک، حتی تا ۵۰۰ متر زمین به مردم ارائه دهیم که هم باعث مهاجرت معکوس می‌شود و هم مردم می‌توانند در این زمین‌ها اقدام به کسب و کار هم کنند.



Source link