جا نداریم متجاهران را دوباره آزاد می‌کنیم!



سردار عباسعلی محمدیان روز یک‌شنبه در بازدید از مرکز بازپروری سروش در کهریزک و آغاز عملیات اجرایی توسعه این مرکز گفت: از ابتدای شروع فرماندهی سردار رادان در فراجا، ابلاغیه وی مبنی بر جدیت در مبارزه با موادمخدر با اولویت عدم حضور معتادان متجاهر در معابر و برخورد با خرده‌فروشان در دستور کار ما قرار گرفت. وی با بیان اینکه ایمن‌سازی سیمای شهر برای شهروندان از دستورات اکید فرمانده انتظامی کل بود، افزود: آنچه با مردم عهد بستیم، تغییر سیمای محلاتی بود که به شکل سنتی در حوزه موادمخدر معروف بودند. فرمانده انتظامی تهران بزرگ به رشد افزایش ۵۳درصدی جمع‌آوری معتادان از سطح معابر عمومی نسبت به سه ماهه سال گذشته اشاره کرد و گفت: طی سه ماهه نخست امسال، ۵ هزار و ۲۵۰کیلوگرم انواع موادمخدر در سطح شهر تهران کشف شده است.
سردار محمدیان تأکید کرد: اگرچه از لحاظ عددی رشد چشمگیری را شاهد هستیم، اما مهم‌تر از آن چیزی است که مردم در مبارزه می‌بینند و عدم حضور معتادان و توزیع‌کنندگان در معابر است که تحولی جدی، به‌خصوص در محلات آسیب‌پذیر را مشاهده می‌کنیم.
وی عدم کفایت مراکز نگهداری و بازپروری در سطح تهران و توازن نامناسب آن با تعداد معتادان را یکی از دغدغه‌ها در حوزه پاکسازی شهر دانست و افزود: شاید شاهد خستگی در نیرو‌های انتظامی در حوزه جمع‌آوری باشیم و این خستگی فقط ناشی از نبود ظرفیت و تنوع مراکز برای پذیرش گروه‌های جمع‌آوری شده است.
فرمانده انتظامی اعلام کرد: حدود ۴۹ درصد جمع‌آوری معتادان و خرده‌فروشان به خاطر نبود مراکز کافی منتج به آزادی می‌شود و تنها ۵۱ درصد از آن‌ها در مراکز فعال در حوزه بازپروری و ترک اعتیاد پذیرفته می‌شوند.
به گفته سردار محمدیان، کم‌کم اقدامات پلیس در حوزه موادمخدر در حال رسیدن به جا‌های مثبتی است و شاهد رویداد‌های جدیدی، به‌خصوص به میدان آمدن دستگاه‌های مختلف هستیم. ضرورت دارد مراکز مشابه همچون سروش گسترش و توسعه یابد و همه دستگاه‌ها برای بهبود و بازگشت معتادان به زندگی عادی و ایمن‌سازی شهر وارد میدان شوند.
افزایش ۵ برابری ظرفیت مراکز بازپروری در پایتخت
دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر هم از افزایش پنچ برابری ظرفیت مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب ماده ۱۶ در پایتخت خبر داد.
اسکندر مؤمنی در این مراسم گفت: شهدای مبارزه با موادمخدر، امنیت را به جامعه بخشیدند و درود بر روح پرفتوحشان می‌فرستیم و یاد آن‌ها را گرامی می‌داریم.
وی افزود: بدون کمک خیرین و فقط با اعتبارات دولتی راه‌اندازی مراکز این‌چنینی امکانپذیر نیست و زحمات آن‌ها را ارج می‌نهیم. مقابله با موادمخدر مسئولیت اجتماعی است و همه در آن نقش داریم. اسلام برای حفظ جان انسان‌ها ارزش والایی دارد، چراکه نجات یک انسان در اسلام به مثابه نجات جامعه است.
مؤمنی اظهار داشت: مجمع خیرین یاریگران راه زندگی در ۱۵ استان راه‌اندازی شده است. در ابتدا تصور نمی‌شد استقبال از این مجمع و مشارکت در آن زیاد باشد.
وی افزود: ساخت مراکز درمانی، مدرسه، مراکز ورزشی با کمک خیرین سال‌ها اتفاق افتاده، ولی در این حوزه همت کمتر بوده و خدا را شکر که اکنون خیرین و مردم نوعدوست همکاری بسیار خوبی دارند. اوایل سال ۹۸ این مرکز کلنگ‌زنی و در کمترین زمان راه‌اندازی شد و خیرین بسیار مشارکت داشتند.
مؤمنی ادامه داد: در این مرکز بالای ۲ هزار نفر مددجو در فواصل مختلف درمان شده‌اند و سال ۹۷ کل ظرفیت نگهداری معتادان ۴ هزار و ۲۰۰ نفر بود، ولی امروز به همت دستگاه‌ها به ۲۰ هزار نفر رسیده و پنج برابر شده است. شهرداری، بسیج، سپاه و نیروی انتظامی در زمینه درمان و نگهداری معتادان همکاری داشته‌اند.
مؤمنی گفت: باز هم نیاز به این مراکز است؛ یکی برای افزایش کیفیت‌ها در ارائه خدمات و درمان اثربخش بیشتر و دیگری مسئله توانمندسازی که باید ارتباط دائمی مددجویان بعد از مرخص شدن از این مرکز با مجموعه باشد.
وی خاطرنشان کرد: توانمندسازی و اشتغال مددجویان بسیار حائز اهمیت است و حلقه مفقوده‌ای محسوب می‌شود که ممکن است سبب بازگشت فرد به چرخه اعتیاد شود. با یک بخشنامه دولتی نمی‌توان همه این افراد را شاغل کرد و جامعه و خیرین نقش مؤثری در این راستا دارند.