دولت سیزدهم جدیت خاصی در تحقق شعار سال دارد


عضو کمیسیون «امور داخلی کشور و شوراها» در مجلس شورای اسلامی معتقد است دولت سیزدهم جدیت خاصی در تحقق شعار سال دارد. یکی از اقدامات خوب دولت، جدیت در بازگشت کارخانجات و مراکز صنعتی نیمه‌تعطیل و تعطیل به چرخه تولید است. امیدواریم دولت در بحث نقدینگی بانک‌ها را ملزم به حمایت از تولید کند.
حسین‌محمد صالحی‌دارانی، عضو کمیسیون «امور داخلی کشور و شوراها» در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» با اشاره به ضرورت تحقق کامل شعار راهبردی سال با عنوان «مهار تورم، رشد تولید» تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر اقتصاد را به عنوان محور شعار‌ها قرار داده‌اند و هر سال بخشی از ضلع اصلی اقتصاد کشور را مورد تأکید قرار می‌دهند. شعار‌های سال استراتژیک برای پیروزی در جنگ اقتصادی است که دشمن با تحریم‌های ظالمانه آن را به راه انداخته است و بخشی از آن هم به مدیریت داخلی در کشور برمی‌گردد.
وی افزود: اقتصاد کشور امروز دچار چالش‌های جدی شده است، از جمله این چالش‌ها می‌توان به موضوع بی‌توجهی به حوزه تولید در سال‌های اخیر اشاره کرد. دولت گذشته هم خیلی دنبال رونق تولید نبود و بی‌اعتنایی به حوزه تولید مشکلات امروز را ایجاد کرده است.
عضو کمیسیون «امور داخلی کشور و شوراها» در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حوزه تولید و صنعتگران ما با مشکلاتی مواجه هستند، از جمله این مشکلات و کمبود‌ها می‌توان به نقدینگی و تأمین هزینه‌ها با وجود شرایط فعلی حاکم بر اقتصاد کشور اشاره کرد.
صالحی‌دارانی با اشاره به اینکه خیلی از کارخانجات و مراکز صنعتی با مشکل بانکی مواجه هستند، اضافه کرد: بانک‌ها اصلاً توجهی به وضع تولید ندارند و تنها دنبال بازگشت معوقه‌های خود هستند و در این راه حتی خیلی از بانک‌ها با توقیف مراکز صنعتی و تعطیلی آن‌ها دنبال زنده کردن معوقات خود هستند.
وی در تشریح عملکرد قوای سه‌گانه در تحقق شعار سال اضافه کرد: هر کدام از قوا مأموریت خاصی در بحث حمایت از تولید دارند، باید قوه قضائیه رسیدگی به پرونده‌های کارخانجات را به سرعت و با نگاه بازگشت آن‌ها به تولید بررسی و احکام را صادر کند و دولت وظیفه حمایتی ویژه از صاحبان صنایع و فعالان حوزه تولید را با اقداماتی مانند برداشتن موانع نقدینگی و رفع چالش‌های نقدینگی از مسیر تولید انجام دهد.
عضو کمیسیون «امور داخلی کشور و شوراها» در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه قوه مقننه هم وظیفه قانونگذاری و تصویب قوانینی در راستای رونق تولید دارد، افزود: مجلس یازدهم گام‌های بلندی در راستای رونق و رشد تولید با تصویب انبوهی از قوانین برداشته است، مانع‌زدایی از مسیر تولید رسالت قوای سه‌گانه است.
وی با اشاره به اینکه عملکرد قوای سه‌گانه در تحقق شعار سال تا حدودی مطلوب است، تصریح کرد: تا رسیدن به ایستگاه تحقق شعار سال «مهار تورم، رشد تولید» فاصله زیاد است، خیلی از چالش‌ها در مسیر تولید نیاز به برنامه‌ای قوی و مدون دارد، یعنی از این موارد و پیش‌نیاز‌های رشد تولید ایجاد فضایی است تا مواد اولیه با قیمتی ارزان در اختیار تولید‌کننده قرار داده شود و قطعاً خروجی آن محصول ارزان با قیمت مناسب است.
صالحی‌دارانی خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم برای نجات اقتصاد کشور قوانینی را در بحث فرار مالیاتی تصویب کرده است و جدیت دولت را در اجرای این قوانین نیاز داریم، در مجموع باید به شکل جهادی از تولید حمایت کنیم، زیرا رشد تولید یعنی مهار تورم.