سفر از آسمان غرب تا رویا شهر



:‌سازمان سینمایی حوزه هنری در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با روایت از رشادت‌های دو قهرمان جنگ، شهیدان احمد کاظمی و علی ا کبر شیرودی و بازگویی ساعاتی قبل از اعدام طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی در قالب سه فیلم سینمایی در سودای سیمرغ حضور دارد و دو فیلم اولی و یک انیمیشن اقتباسی و نوجوانانه هم سهم دیگر حضور این سازمان در این جشن سینمایی است.

ایام جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ۴۲ از آنچه تقویم‌ها می‌گویند به ما نزدیک‌تر است، کافی است چشم بر هم بزنیم تا بیاید و اهالی هنر و سینما و سینماگران را با اکران برخی آثار به وجد بیاورد.
حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز در این دورهمی مانند چند سال اخیر، دست پر آمده و در هر بخش جشنواره فیلم‌هایی را آماده کرده تا با پرداخت به موضوعات کمتر مطرح شده نگاه مخاطبان را جذب کند و تأثیرگذار باشد.
در ادامه نگاهی به این آثار خواهیم داشت و از کم و کیف تولید و محتوای آن‌ها سخن می‌گوییم:
اولی فیلمی شخصیت محور است به نام «احمد». این فیلم به تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد، محصول مشترک سازمان سینمایی سوره و مؤسسه تصویر شهر است و به بخش سودای سیمرغ جشنواره، راه یافته و هم اکنون در مرحله پس تولید است.
این فیلم به کارگردانی عباس ربیعی و در ژانر حادثه‌ای و در فضای متفاوت مقابل دوربین رفته و تجربه‌ای کاملاً غیرمرتبط با دو فیلم قبلی اوست.
داستان فیلم ۱۸ ساعت ابتدایی حادثه دردناک زلزله بم که شهید «احمد کاظمی» فرمانده وقت نیروی هوایی سپاه در آن نقش ویژه‌ای داشته را همزمان با بیستمین سالگرد وقوع این واقعه به تصویر می‌کشد. شهید احمد کاظمی از نخستین افرادی بود که بعد از وقوع زلزله همراه سردار قاسم سلیمانی به کرمان رفت و آنجا دید که فرودگاه کرمان هم از تبعات این زمین لرزه مصون نمانده است، پس همراه نیروهایش به ساخت و تعمیر بخش‌های حیاتی فرودگاه پرداخت تا امکان انتقال مجروحان فراهم شود. درضمن او با به‌کارگیری هواپیما‌ها و بالگرد‌های نیروی هوایی سپاه، کاری کرد تا مجروحان این زلزله از سوی ناوگان هوایی سپاه از منطقه تخلیه و برای مداوا به مناطق دیگر منتقل شوند.
حال «تینو صالحی» هنرمند با سابقه تئاتر با گریمی تأثیرگذار در قامت «احمد» قصه جای گرفته و باید صبر کرد و دید چقدر این شهید و رشادت‌هایش در قاب تصویر واقعیت‌پذیر و تماشایی خواهد شد.

شهید شیرودی در «آسمان غرب» و سودای سیمرغ
فیلم سینمایی «آسمان غرب»، دیگر اثر حاضر در بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره است. این فیلم محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی، ارتش جمهوری اسلامی و حوزه هنری در استان کرمانشاه است.
«آسمان غرب» فداکاری‌ها و رشادت‌های خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی را از نگاهی متفاوت روایت می‌کند و مسئولیت ایفای نقش شهید شیرودی نیز به عهده میلاد کی مرام گذاشته شده است. داستان فیلم در روز‌های آغازین جنگ می‌گذرد، فیلم در لوکیشن‌های متعدد در کرمانشاه فیلمبرداری شده است و به لحاظ پروداکشن و تجهیزات نظامی اتفاقی جدید در سینمای ایران محسوب می‌شود. یکی از مسئولان نظامی مطلع درباره تجهیزات نظامی این فیلم گفته است: «هر ساعت پرواز حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و برای این فیلم ۵۳ ساعت پرواز در نظر گرفته شده است. همچنین ۱۵۰ دستگاه تانک، ۳۰ دستگاه نفربر و ۳۰۰ سرباز هم طبق گفته معاون قرارگاه آجا در غرب کشور قرار بوده در اختیار فیلم باشد.»

راز‌های مگوی دقیقه نود آن نود دقیقه
«صبح اعدام» بهروز افخمی نیز محصول سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی است و در بخش سودای سیمرغ فجر ۴۲ حضور دارد.
«صبح اعدام» برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند و داستان فیلم، فاصله زمانی ۵ تا ۶:۳۰ صبح این روز را روایت می‌کند.
فیلم «صبح اعدام» اقتباسی از مستندات تاریخی است و برپایه مستندات موجود در تاریخ ساخته شده و اکثر این اتفاقات بر پایه گزارش‌های خبرنگار وقت کیهان که در صحنه حضور داشته است، بیان می‌شود.
نکته جالب این است که دیالوگ‌های طیب حاج‌رضایی و حاج‌اسماعیل رضایی که در روزنامه نوشته شده بود به صورت مستقیم در فیلمنامه آمده است.
درضمن افخمی نیز در جایی درباره خروجی فیلم «صبح اعدام» گفته است، اگر فیلمش خوب از آب دربیاید معترضان واقعی را نشان می‌دهد که این جمله در نوع خود جالب و قابل توجه است.

«آپاراتچی» در انتظار تماشا
دلبستگی‌های یک نقاش ساختمان عاشق سینما را تصور کنید که با اشتیاق هر چه تمام‌تر موفق به تولید چند فیلم کوتاه شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است، حال این تصور سینمایی شده را می‌توانید در «آپاراتچی» به کارگردانی علی طاهرفر در جشنوا ه فیلم فجر امسال ببینید. تورج الوند، فاطمه مسعودی‌فر و رضا ناجی در کنار هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، امید روحانی و علیرضا استادی، وحید مبصری، امین گلستانه، حسین عابدینی و ولی فروتن بازیگران این فیلم سینمایی هستند. این اثر محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی سوره است و باید دید به عنوان یک فیلم اولی برای مخاطبان چه در چنته دارد.

«باغ کیانوش» و باز هم اقتباس
«باغ کیانوش» رضا کشاورز یک فیلم اولی و محصول مشترک باشگاه فیلم سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در بخش نگاه نوی جشنواره فیلم فجر ۴۲ حضور دارد. این فیلم هم اثری اقتباسی از کتابی همنام عنوان فیلم است؛ فیلمی ماجراجویانه که با محوریت نوجوانان، وقایع دهه ۶۰ را روایت می‌کند.

«رویاشهر» این قهرمان‌های نوجوان
انیمیشن «رویاشهر» به کارگردانی محسن عنایتی و داستان ماجراجویانه پسربچه‌ای به نام آرات است که تصمیم دارد قهرمان رویاشهر شود.
این انیمیشن، تلاش دارد قهرمانانی با ویژگی‌های بومی و مبتنی بر اصول جامعه ایرانی را به نمایش بگذارد.
«رویاشهر» تازه‌ترین تولید مرکز انیمیشن سوره است و در بخش پویانمایی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت.



Source link