کلاهبرداری‌های میلیاردی ۲ اعدامی از زندان



چندی قبل مردی در تهران به اداره پلیس رفت و از مرد کلاهبرداری به اتهام برداشت چند میلیارد تومان از حسابش به صورت غیرقانونی شکایت کرد.
وی در توضیح ماجرا گفت: «ساعتی قبل پیامکی به گوشی‌ام ارسال شد که در آن نوشته شده بود من یکی از برندگان خوش‌شانس رادیو هستم. خیلی خوشحال شدم و می‌خواستم موضوع را پیگیری کنم که مرد ناشناسی با تلفن همراهم تماس گرفت و گفت از برنامه رادیویی با من تماس گرفته و قرار است تا دقایقی دیگر مدیر برنامه درباره موضوعی با من صحبت کند. او مرا پشت خط نگه داشت و همزمان صدای تبلیغات برنامه‌ای برای من پخش می‌شد تا اینکه مدیر برنامه با من شروع به صحبت کرد. او گفت شما برنده خوش‌شانس برنامه ما هستید و می‌خواهیم مصاحبه تلفنی با شما داشته باشیم تا در رادیو پخش کنیم و پس از آن هم مبلغی را که برنده شده‌اید به حسابتان واریز کنیم، اما نیاز داریم اطلاعات شما را که از طریق کدی به تلفن همراهتان ارسال می‌شود در اختیارمان قرار دهید تا هویت شما تأیید و برای مسئول مالی ارسال شود.»
انتخاب زبان انگلیسی
شاکی ادامه داد: «آن مرد از من خواست همراه کارت عابرم به نزدیک‌ترین دستگاه خودپرداز مراجعه کنم و مراحل واریزی جایزه‌ام را انجام دهم. وقتی پای دستگاه خودپرداز رفتم، او از من خواست گزینه انگلیسی را انتخاب کنم و من هم آن گزینه را زدم. او در ادامه به من دستور داد گزینه‌های دیگری را یک به یک انتخاب کنم و بعد هم خواست کدی را که به تلفن همراهم ارسال شده بود برای او بخوانم. کد ارسالی را برایش خواندم و منتظر ماندم تا جایزه‌ام به حسابم واریز شود که پیامکی دوباره به تلفن همراهم ارسال شد. او تلفن را قطع کرد و من وقتی پیامک را باز کردم در کمال ناباوری دیدم که تمامی موجودی حسابم خالی شده است. تازه متوجه شده بودم که او به این شیوه از من کلاهبرداری کرده است.»
مردان اعدامی
همزمان با ادامه تحقیقات درباره این حادثه، مأموران با شکایت‌های مشابه دیگری روبه‌رو شدند که حکایت از آن داشت شاکیان به همان شگرد قدیمی و به بهانه برنده شدن در مسابقه یا برنامه‌ای در دام کلاهبرداران حرفه‌ای گرفتار شده‌اند. بررسی‌ها نشان داد مالباختگان همگی افراد پولداری هستند که به طمع برنده شدن و واریز جایزه به حسابشان فریب کلاهبرداران حرفه‌ای را خورده و میلیارد‌ها تومان پول از دست داده‌اند.
در حالی که کلاهبرداران تلاش می‌کردند ردی از خود به جا نگذارند، مأموران پلیس در بررسی‌های فنی خود به ردپای دو مرد اعدامی رسیدند که از زندان اقدام به کلاهبرداری می‌کردند.
مأموران پلیس در بررسی پرونده دو متهم دریافتند یکی از متهمان بهرام نام دارد که به اتهام دو قتل در زندان است، اما از یکی از اولیای دم رضایت گرفته و در تلاش است از اولیای دم مقتول دیگر هم رضایت بگیرد. قاتل دیگر هم چند سال قبل در تهران در درگیری مرتکب قتل شده و در انتظار چوبه دار بود.
قصاص
دو متهم پس از شناسایی در بازجویی‌ها به کلاهبرداری‌های سریالی از شهروندان اعتراف کردند و گفتند تمامی برداشت‌ها و کلاهبرداری‌های خود را در زندان طراحی و اجرا کرده‌اند. در حالی که تحقیقات درباره این حادثه ادامه داشت، بهرام استیذان حکم قصاصش صادر شد و برای اجرای حکم پای چوبه دار رفت. وی خیلی تلاش کرد رضایت اولیای دم را جلب کند، اما موفق نشد و قصاص شد.
در انتظار چوبه دار
متهم دیگر در بازجویی‌ها گفت: «چند سال قبل به صورت ناخواسته‌ای وارد درگیری شدم و در آن درگیری دستم به خون مردی آلوده شد. در دادگاه به قصاص محکوم شدم و از آن زمان در زندان در انتظار چوبه دار هستم. چندی قبل برای اجرای حکم پای چوبه دار رفتم، اما در آخرین لحظه در حالی که طناب دار به گردنم افتاده بود با گریه و التماس از اولیای دم مهلت گرفتم و به سلولم بازگشتم. امید دارم اولیای دم مرا ببخشند و به من زندگی دوباره بدهند.»
حرفه‌ای عمل کردیم
وی درباره کلاهبرداری‌های سریالی گفت: «در زندان با بهرام آشنا شدم. او دو قتل در کارنامه‌اش داشت و در کلاهبرداری هم حرفه‌ای بود. بهرام نقشه کلاهبرداری‌ها را طراحی کرد و قرار شد دو نفری با هم اجرا کنیم. ما ابتدا تلفن همراهی به صورت مخفیانه وارد زندان کردیم و بعد هم سیمکارتی با قیمت بالا خریدیم و از آن روز به بعد کلاهبرداری‌های ما شروع شد. معمولاً با سیمکارت‌هایی با کد یک و دو تماس می‌گرفتیم، چون می‌دانستیم صاحبان آن سیمکارت‌ها افراد پولداری هستند و در حسابشان همیشه مقدار زیادی پول است. آن‌ها طمع می‌کردند و فریب ما را می‌خوردند و ما هم حسابشان را خالی می‌کردیم.»
پرداخت دیه
متهم درباره انگیزه کلاهبرداری‌ها هم گفت: «بهرام موفق شده بود از یکی از اولیای دم‌ها رضایت بگیرد و من هم در تلاش بودم تا رضایت بگیرم، به همین دلیل نیاز به پول زیاد داشتیم تا دیه مقتول‌ها را پرداخت کنیم. از طرفی هم خانواده‌ام پولی نداشتند و من در تلاش بودم پول زیادی فراهم کنم تا چنانچه اولیای دم درخواست دیه کردند، بتوانم دیه را بپردازم. البته دوستم موفق به گرفتن رضایت نشد و قصاص شد.» متهم در حالی که به جرم قتل در زندان به سر می‌برد به زودی کیفرخواستش به اتهام کلاهبرداری هم صادر و در دادگاه محاکمه می‌شود.