۴ سوال بی پاسخ ستاد مبارزه با قاچاق کالا – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عموماً مسئولیت هماهنگی بین دستگاه های دولتی، قضایی، نظامی و امنیتی را بر عهده دارد و موظف است کلیه دستگاه ها را در زمینه پیشگیری، شناسایی و مدیریت قاچاق و در حوزه قاچاق ساماندهی کند. ادامه دریافت پاسخ از این موسسه طبق تعهدات قانونی آن.

اما امروز با وجود گذشت نزدیک به دو دهه از آغاز به کار این ستاد، پیشرفت چشمگیری در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز حاصل نشده و همچنان کالای قاچاق به وفور در بازار دیده می شود.

در همین راستا حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی تیرماه امسال ضمن انتقاد از تکمیل نشدن سامانه های مبارزه با قاچاق کالا، تلویحا از تلاش های کلی مبارزه با قاچاق کالا در کشور ابراز نارضایتی کرد. وی در نشست مشترک با اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: اگر این ستاد بتواند نقش خود را به طور کامل و درست و موثر با قاچاق کالا ایفا کند، بی شک شاهد رشد تولید، اشتغال زایی و مبارزه با قاچاق کالا خواهیم بود. رونق شرکت های دانش بنیان در کشور خواهیم بود.

ماموریت اصلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز چیست؟

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سال‌هاست که آمادگی خود را برای جمع‌آوری کالاهای قاچاق در سطح عرضه اعلام می‌کند، اما در عمل همچنان کالای قاچاق در مراکز عرضه به وفور وجود دارد. بزرگترین شهرها به راحتی قابل دسترسی هستند.

امسال هم علی مثبترئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نامه ای به تمامی فرمانداران دستور داد کلیه کالاهای بدون شناسه در حوزه های «پوشاک»، «دخانیات»، «کالاهای خانگی»، «کالای سلامت محور» و «لوازم یدکی» به توسط ضابطان جمع آوری شود.

پس از ابلاغ این دستور بلافاصله محمدرضا فاطمی امین وزیر سکوت وی همچنین موضع قاطع خود را در خصوص برخورد با کالای قاچاق در سطح عرضه اعلام کرد و در اوایل سال ۱۴۰۱ اعلام کرد: «طرح ویژه وزارت سکوت برای مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی از ۲۴ فروردین ماه سال جاری ۵ اولویت محصول آغاز می شود و لوازم یدکی و لوازم یدکی خودرو در اولویت اول اجرای این طرح خواهد بود.

اما امسال هم مانند سال های گذشته این جلسات در کف بازار آنطور که باید انجام نشد و مانند گذشته طرح های مقابله با قاچاق در سطح عرضه به طور مستمر به تعویق افتاد و تمدید شد یا صرفا با جلسات کوچکتر و کشف افراد بی‌اهمیت در قاچاق، این تصمیم مشخص شد

ستاد چه سازمان هایی را باید پیگیری کند؟

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان دستگاه هماهنگ کننده برخورد با قاچاق کالا در سراسر کشور وظیفه دارد اسامی متخلفان و دستگاه های کم کار مبارزه با قاچاق را در رسانه ها منتشر کند..

بر اساس ماده ۴ پیش نویس آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ۱۳۹۲، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید به طور مستمر بر عملکرد دستگاه های ذیربط نظارت داشته و ضمن انجام پیگیری های لازم از این دستگاه ها، ناکارآمدی آنها را به مراجع مسئول گزارش کند. ارگان های اصلی مبارزه با قاچاق کالا عبارتند از:

  1. وزارت سکوت: درج شناسه کالا و کد رهگیری برای تمامی گروه های کالای مورد تایید و سامانه های کامل مبارزه با قاچاق مرتبط الزامی است.
  2. مجازات و قوه قضائیه: وی موظف است دستور ثبت میدانی کالای قاچاق را صادر کند و به پرونده های مربوط به کشف کالای قاچاق رسیدگی کند.
  3. تجهیزات ایمنی، لطفاصنف و وزارت سکوت: آنها موظفند قاچاقچیان و قاچاقچیان را شناسایی کنند و در صورت لزوم با قاچاق کالا در انبارها، فروشگاه ها و در سطوح خرده فروشی و عمده فروشی برخورد عملیاتی کنند.

۴ سوال بی پاسخ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

در مقوله مبارزه با قاچاق کالا و ارز همواره سوالات و ابهاماتی در کشور وجود داشته که ذهن دلواپسان این حوزه را به خود مشغول کرده است و نیاز بود ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای تنویر افکار عمومی و پاسخگویی به آن پاسخگو باشد. به رسانه ها و پاسخ های مناسب. در این زمینه بیان کنید:

  1. در حال حاضر کدام گروه از محصولات شناسه محصول را به طور کامل دریافت کرده اند و آیا آن را دریافت کرده اند یا خیر. چرا آنها در سطح عرضه رسیدگی نمی شوند؟
  2. تا به امروز چقدر در قاچاق کالا با شناسه کالا (مانند لوازم خانگی) نقش داشته است؟
  3. چرا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز صراحتاً بی اثر بودن نهادهای مربوطه را اعلام نمی کند؟
  4. چرا اتحادیه هایی مانند سفید پوشان و تولیدکنندگان پوشاک از عملکرد ستاد و وضعیت برخورد با قاچاق ابزار در سال های اخیر ناراضی هستند؟

انتقاد مداوم از فراوانی کالاهای قاچاق

همواره انتقادات و گلایه های اتحادیه ها، اصناف و انجمن های تولیدی در خصوص وفور کالای قاچاق در بازار وجود داشته است. اما در هفته های اخیر شاهد بودیم که این انتقاد بیش از پیش در رسانه ها بازتاب داشته است.

مجید افتخاری، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک درباره علت عدم برخورد با البسه قاچاق گفت: رویکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال های ۹۶ و ۱۳۹۷ مفید بود، اما متاسفانه در این زمینه وجود داشت. در حال حاضر هیچ پاسخی از سوی ستاد نیست و آنها به نوعی غرق شده اند.

همچنین محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن تجهیزات صوتی و تصویری وی در خصوص حجم زیاد کالای قاچاق در بازار امین هزاره تهران و عدم ارتباط جدی با عرضه کنندگان آن گفت: این موضوع باید از سوی مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و … پیگیری شود. مسئولان مربوطه؛ اما مشکل فقط فضای فیزیکی نیست، بلکه عرضه کالای قاچاق در فضای مجازی بیشتر رخ می دهد..»

قاچاق و مشکل آمار

به گزارش مهر، این است انتقادها از اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمار دقیق و تفکیک شده ای را در خصوص یافته های خود به رسانه ها اعلام نمی کند، روز به روز بیشتر می شود. سایت رسمی این ستاد نه تنها آمار انباشته منظم قاچاق را نشان می دهد، بلکه مدت زیادی است که اطلاعات این سایت به روز نمی شود و گاهاً گزارشات قدیمی و بی فایده است.

حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ماه جاری اعلام کرد که آمار کشفیات و برخوردها توسط اداره آمار و فناوری اطلاعات این ستاد ارائه می شود و رسانه ها می توانند این آمار را از دفتر فناوری اطلاعات دریافت کنند. این ستاد.

همچنین از سال ۱۳۹۷ تاکنون هیچ آماری از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منتشر نشده است و پیش از آن نیز آمار میزان قاچاق و کشف و ضبط کالا همواره ارقام ثابت بوده و طی چندین سال این ستاد برآورد کرده است. مبلغ ۱۲.۵ میلیارد دلار که به آن قاچاق به کشور می گفتند.

به نظر می رسد ستاد به گونه ای میزان قاچاق را تبلیغ می کند که جدای از زیر سوال بردن ماهیت آن، انتقاد جدی را به دنبال نداشته باشد.