افتتاح فرودگاه سقز در «صبح جمعه»



سیدابراهیم رئیسی صبح جمعه، در اولین بخش از برنامه‌های دومین روز از سفر دولت مردمی به استان کردستان از فرودگاه ۱۸۰ هکتاری شهدای سقز به عنوان بزرگ‌ترین پروژه عمرانی استان پس از ۲۷ سال انتظار به صورت رسمی بهره‌برداری کرد.
هواپیمای حامل رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان حوالی ساعت۹ صبح جمعه در فرودگاه سقز به زمین نشست و اولین پرواز در این فرودگاه تازه تأسیس فرود آمد. مطالعات فرودگاه سقز از سال۱۳۷۵ آغاز و تا سال۱۳۸۴ ادامه پیدا کرد و از سال۱۳۸۴ تا سال۱۳۹۳ حدود ۷۰‌میلیارد ریال برای پروژه هزینه شد، اما در نهایت کار به جایی رسید که پیمانکار و مشاور پروژه کنار گذاشته شدند و کار متوقف شد. پس از آن و بعد از حدود چهار سال توقف پروژه، سال۱۳۹۷ بار دیگر ادامه کار کلید خورد و کارفرمایی پروژه به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران واگذار شد و طی تفاهم‌نامه‌ای، استانداری کردستان متعهد شد علاوه بر تملک زمین، بخشی از جاده قدیم سقز به مریوان را هم جابه‌جا کند تا شرکت فرودگاه‌ها کار احداث فرودگاه را برعهده بگیرد. تیرماه سال۱۴۰۰ و در واپسین روز‌های دولت دوازدهم این پروژه با حدود ۶۳‌درصد پیشرفت به صورت ناقص و نمایشی افتتاح شد، اما از آن زمان تاکنون حتی یک پرواز هم در آن انجام نشده بود و به دلیل اینکه به صورت ناقص افتتاح شد، هیچ کارایی نداشت.
در جریان سفر رئیس دولت سیزدهم به کردستان ۲۰۰‌میلیارد تومان به تکمیل این طرح اختصاص یافت و این فرودگاه با اهتمام دولت مردمی و از سوی مهندسان ایرانی در ۱۸۰ هکتار گستره و ۲‌هزارو ۵۰۰ مترمربع مساحت پایانه تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسید. فرودگاه سقز نقش مهمی در پازل توسعه استان کردستان و ارتقای شاخص بهره‌مندی آن در بخش‌های مختلف دارد. وجود منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد تجاری بانه- مریوان، رسمی شدن مرز سیران‌بند، نزدیکی این فرودگاه به مرز‌های بین ایران و عراق در شهرستان‌های بانه و احداث منطقه ویژه اقتصادی بانه از جمله دلایل اهمیت این طرح بزرگ عمرانی در استان کردستان است که در دولت مردمی تکمیل و به بهره‌برداری رسید. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح پروژه فرودگاه سقز با حضور رئیس‌جمهور با بیان اینکه فرودگاه سقز با یک پرواز در هفته شروع به کار کرده است که به تدریج افزایش خواهد یافت، افزود: این پرواز‌ها با نظم بسیار خوب برای مردم عزیز سقز که لایق این خدمت بودند ادامه خواهد داشت تا مردم این دیار و سایر شهر‌های استان کردستان از مزایای آن بهره‌مند شوند. وی ادامه داد: دولت عزم جدی برای تکمیل پروژه کریدور شمال- جنوب به عنوان مکمل خطوط ریلی و فرودگاهی در استان کردستان دارد. وزیر راه و شهرسازی گفت: فرودگاه سقز به دلیل نزدیکی به مرز باشماق مریوان و سیران‌بند بانه علاوه بر اهمیت جابه‌جایی مسافر از اهمیت اقتصادی فراوانی نیز برای استان کردستان به عنوان دومین فرودگاه استان برخوردار است.