کارشکنی در اعطای وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی


: اخیراً برای نوسازی و ساخت مسکن روستایی وام ساخت مسکن روستایی در دولت افزایش یافت، ولی با توجه به گذشت بیش از هفت ماه از سال، دوباره در حال تجربه سال قبل در عدم‌ابلاغ میزان جدید وام ساخت مسکن روستایی به میزان ۳۵۰‌میلیون تومان هستیم و مانند سال گذشته برخی در بانک مرکزی و سازمان برنامه‌و‌بودجه به دنبال ابلاغ دیرهنگام این وام مهم و ضروری هستند. در این رابطه اولین و مهم‌ترین اقدام، ابلاغ هر چه سریع‌تر آیین‌نامه جدید است و دولت برای جلوگیری از تکرار تجربه سال قبل، باید هر چه زودتر آیین‌نامه اعطای وام ۳۵۰‌میلیونی مسکن روستایی را ابلاغ کند.

با نزدیک شدن به ایام سرد و افزایش حجم بارندگی ها، زلزله و سیل در کشور، خطر تخریب و خسارت به واحد‌های مشمول وام ساخت مسکن روستایی رو به افزایش است. در حالی که تلاش‌ها برای نوسازی این واحد‌ها در حال انجام است، چالش اصلی در عدم‌تطابق بین مبلغ وام ساخت مسکن روستایی و نیاز‌های واقعی خانوار‌های روستایی است. این اختلاف پیشرفت، تلاش‌های نوسازی را با وجود پتانسیل کاهش قابل توجه آسیب در صورت مقاوم‌سازی این واحدها، با مشکل مواجه می‌کند. این موضوع ضرورت افزایش وام ساخت مسکن روستایی را می‌رساند که با اقدام بموقع و افزایش وام ساخت مسکن روستایی موجب رفع این مشکل و مسئله بزرگ خواهد شد.
اهمیت نوسازی و مقاوم‌سازی
روستاییان مشتاق بازسازی خانه‌های خود و در حال حاضر منتظر حمایت‌های مالی لازم هستند، این در حالی است که هزینه ساخت مسکن در روستا‌ها افزایش یافته است و به طور میانگین برای ساخت یک واحد ۵۰ متری حداقل ۶‌میلیون تومان هزینه می‌شود. تسهیلات وام ۲۰۰‌میلیون تومانی دیگر کافی نیست و نیاز فوری به همسویی مبالغ وام با هزینه‌های ساخت‌وساز واقعی وجود دارد تا نوسازی مؤثر و اطمینان از انعطاف پذیری مسکن روستایی تضمین شود.
عدم‌تناسب فعلی بین هزینه‌های ساخت‌و‌ساز و وام مسکن چالش‌های مهمی را ایجاد کرده است. اگرچه دولت سال گذشته وام ساخت مسکن روستایی را از ۱۰۰‌میلیون تومان به ۲۰۰‌میلیون تومان رساند، اما قوانین اعطای این وام‌ها دیر اعلام شد، در نتیجه روستاییان نتوانستند از این وام بهره‌مند شوند، زیرا فصل ساخت‌و‌ساز به پایان رسیده بود. صدور آیین‌نامه جدید برای وام ساخت مسکن روستایی اولین و حیاتی‌ترین گام در جهت رفع چالش‌های موجود است. دولت با اطلاع‌رسانی سریع افزایش وام به شبکه بانکی و اعطای وام‌های جدید ساخت مسکن روستایی می‌تواند اطمینان حاصل کند که فصل ساخت‌و‌ساز از دست نرفته است. فصل سرما نزدیک است و بسیاری از استان‌ها مشتاقانه منتظر آغاز پروژه‌های مسکن خود هستند. به تعویق انداختن مقررات نه تنها مانع پیشرفت توسعه روستایی می‌شود، بلکه بر اقتصاد کلی تأثیر می‌گذارد.
دولت باید برای جلوگیری از تکرار تجارب سال قبل و امکان ساخت بموقع مسکن‌های روستایی بسیار مورد نیاز، سریع عمل کند. به تازگی، با موافقت هیئت وزیران تسهیلات ساخت مسکن روستایی از ۲۰۰ به ۳۵۰‌میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. این تسهیلات با سود ۵ درصد و بازپرداخت طولانی مدت اعطا می‌شود. افرادی که در روستا‌ها یا شهر‌هایی که جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر دارند، ساکن هستند، مشمول دریافت وام روستایی می‌شوند. تسهیلات مسکن روستایی به افرادی که یک زمین در اختیار دارند یا می‌خواهند منزل مسکونی خود را تعمیر یا بازسازی کنند نیز تعلق می‌گیرد. نکته مهم این است که آیین‌نامه موردبحث به سرعت ابلاغ و اجرایی شود تا روستاییان بتوانند قبل از ورود به فصل سرما از این تسهیلات بهره‌مند شوند. در همین باره نظرات شیوا قاسمی‌پور، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را در خصوص تسهیلات مسکن روستایی و افزایش آن از ۲۰۰ به ۳۵۰‌میلیون و لزوم ابلاغ سریع این آیین‌نامه جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.
لزوم ابلاغ و اجرای سریع افزایش تسهیلات ساخت مسکن روستایی
شیوا قاسمی‌پور، عضو مجمع نمایندگان استان کردستان در گفتگو با «جوان» با اشاره به ضرورت حمایت از روستاییان در حوزه ساخت مسکن تصریح کرد: روستاییان در شغل‌هایی مانند کشاورزی و دامداری مشغول هستند و قشر مولدی به شمار می‌روند. باید تا جایی که می‌توانیم بستر را به گونه‌ای فراهم کنیم که آنان در روستا‌ها بمانند و به اقتصاد کشور کمک کنند. وی ادامه داد: عدم‌اعطای تسهیلات مناسب به روستاییان و نبود امکانات باعث می‌شود آن‌ها به شهر‌ها مهاجرت کنند، در این صورت هم خودشان به مشکل می‌خورند و هم مشکلاتی به لحاظ حاشیه‌نشینی به وجود می‌آورند. معضلاتی که حاشیه‌نشینی برای کشور به وجود می‌آورد، بسیار شدید و کنترلش سخت است.
این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: هر چقدر تسهیلات به روستاییان اختصاص دهیم و به آن‌ها کمک کنیم که امکانات موردنیازشان را در روستا‌ها ایجاد کنند، حاشیه امنی برای روستاییان تأمین و از بروز مشکلاتی همچون مهاجرت روستاییان به شهر‌ها و دامن زدن به مشکلاتی مانند بیکاری و حاشیه‌نشینی در شهر‌ها جلوگیری می‌کنیم.
قاسمی‌پور تأکید کرد: لازم است هر چه سریع‌تر ابلاغ آیین‌نامه تسهیلات ۳۵۰‌میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی انجام شود. در غیر این صورت، با ورود به فصل سرما امکان استفاده از این تسهیلات برای روستاییان وجود نخواهد داشت. از سوی دیگر، هر چقدر آیین‌نامه دیرتر ابلاغ شود، مصالح گران‌تر و ارزش تسهیلات کم می‌شود.
وی ادامه داد: تسهیلات تا حد زیادی می‌تواند به روستاییان در امر خانه‌سازی کمک کند. ما به عنوان نمایندگان مردم با روستا‌ها و روستاییان در ارتباط هستیم و می‌بینیم که تسهیلات ۲۰۰‌میلیون تومانی هم کمک زیادی به آن‌ها کرد، اما افزایش این مبلغ به ۳۵۰‌میلیون تومان می‌تواند کمک بیشتری به ساخت خانه‌های جدید در روستا‌ها و مقاوم‌سازی خانه‌های موجود کند. عضو مجمع نمایندگان استان کردستان خاطرنشان کرد: موضوع مهمی که در ارتباط با مسکن روستایی باید به آن توجه داشته باشیم، این است که سطح ایمنی خانه‌های روستایی در بسیاری از استان‌های کشور بسیار پایین است. هر چقدر تسهیلات بیشتری به روستا‌ها بدهیم، از شدت مشکلاتی که در زمان بروز بلایای طبیعی مانند زلزله رخ می‌دهد، کم می‌کنیم.
وی ادامه داد: ما با یکسری مشکلات در خصوص اعطای تسهیلات از سوی بانک‌ها روبه‌رو بودیم، اما الان اعطای تسهیلات ساخت مسکن روستایی یک تکلیف قانونی برای بانک هاست. در سه حوزه مسکن، فرزندآوری و ازدواج، بانک‌ها مکلف هستندبه وظایف قانونی خود عمل کنند.
قاسمی‌پور خاطرنشان کرد: ما به عنوان نمایندگان مجلس می‌توانیم از جایگاه نظارتی خود ورود و بانک‌ها را مکلف به اعطای تسهیلات در حوزه‌های مشخص‌شده کنیم، به طوری که شاهد تعلل بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن روستایی نباشیم و روستاییان بتوانند به سرعت از این وام بهره‌مند شوند.
جمع‌بندی
به نظر می‌رسد عدم‌تطابق بین مبالغ وام و هزینه‌های واقعی ساخت‌و‌ساز به یک مانع مهم برای نوسازی و مقاوم‌سازی این واحد‌ها تبدیل شده است. برای رسیدگی مؤثر به این موضوع، باید به سمت افزایش مبالغ وام برای رفع نیاز‌های فعلی خانوار‌های روستایی حرکت کنیم تا بتوانیم با این کار، تاب‌آوری مسکن روستایی را تضمین کنیم، خسارات ناشی از بلایای طبیعی را کاهش و توسعه روستایی فراگیر را ارتقا دهیم.