بدنبال ارتقای جایگاه احزاب هستیم



به گزارش به نقل از ایرنا، “محمدرضا غلامرضا” بعد از ظهر سه‌شنبه در حاشیه برگزاری همایش منطقه‌ای آموزش انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در سالن شهید بهشتی (رویش) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: اگر این اصلاحات، نهایی و به قانون تبدیل شود، مجموعه وزارت کشور نیز تکالیف جدیدی در باره احزاب پیدا خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون اصلاحیه قانون انتخابات در مواد ۳ و ۵۳ از ۶۰ ماده آن اصلاح شده است و این قانون، تکالیف جدیدی را بر عهده وزارت کشور قرار می‌دهد.

معاون وزیر کشور افزود: اگر این مواد تصویب و به قانون تبدیل شود در حوزه‌های دارای چند کُرسی، که تعداد کنونی آن‌ها ۳۳ حوزه است، با احتساب حوزه انتخابی تهران به ۳۴ کُرسی خواهد رسید و بدین ترتیب نقش جدیدی به احزاب کشور داده می‌شود.

وی تصریح کرد: فارغ از این موضوع، ما بدنبال ارتقای نقش و جایگاه احزاب در کشور تا هر اندازه که توانایی انجام آن را داشته باشند، هستیم.

“غلامرضا” یادآور شد: هفته گذشته جلسه‌ای در تهران برگزار و در آن مقرر شد که چه نگاهی به اصلاح قانون انتخابات داشته باشیم و کدام قانون فعلی را مبنای کار قرار دهیم و بصورت مشترک با احزاب بر روی سندی تحت عنوان “سند تحول احزاب” در وزارت کشور کار کنیم.

معاون وزیر کشور خاطرنشان کرد: جلسه‌ای دیگری نیز در اواخر ماه مبارک رمضان با احزاب برگزار که در آن در باره نقش گروه‌ها تبادل نظر و به آن‌ها اعلام شد که پیشنهاد‌های خود را برای نقش‌آفرینی بیشتر در حوزه‌های مختلف از جمله انتخابات به معاون سیاسی وزارت کشور اعلام کنند.

وی تاکید کرد: مجموعه وزارت کشور نیز در باره نحوه اداره احزاب، آیین‌نامه‌ای را تهیه کرده است تا با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، احزاب کشور بیش از گذشته بتوانند نقش‌آفرینی بیشتری در ملاحظات جاری جامعه داشته باشند.

معاون سیاسی وزیر کشور یادآور شد: بدلیل وجود کرونا در ۲ سال گذشته، بسیاری از احزاب نتوانستند مجامع خود را برگزار کنند و وزارت کشور آمادگی در اختیار قرار دادن مکان و امکانات لازم برای این کار را دارد و اگر قرار باشد اصلاحیه قانون انتخابات نیز تصویب شود، احزاب ملی و حتی اُستاتی تا شهریور جاری باید مجامع خود را برگزار کنند.

وی تاکید کرد: نقش احزاب مهم است و در صورت لیستی شدن انتخابات، احزاب ملی برای تهران و اگر ۳۳ حوزه انتخابیه دیگر نیز دارای چند کرسی لیستی شوند، حتی احزاب اُستانی هم باید در این روند مشارکت کنند که البته باید سرعت عمل خوبی در برگزاری مجامع خود داشته باشند تا بتوانند به انتخابات سالجاری برسند.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: اکنون تعامل خوبی با احزاب وجود دارد و بنا داریم این تعامل را پُررنگتر کنیم.

وی تصریح کرد: البته با یک نسبت واقعی، ممکن است جامعه و جوانان امروز، احزاب را نشناسد، ولی باید بین جامعه و احزاب بعنوان میاندار تعادل برقرار کنیم و امانتدار خوبی، هم برای کشور و نظام و هم برای احزاب باشیم.

سومین همایش منطقه‌ای آموزش انتخابات با حضور مدیران کل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری، فناوری اطلاعات، فرمانداران و مسوولان آموزش انتخابات استان‌های اصفهان، البرز، چهارمحال و بختیاری، قزوین، قم و مرکزی روز‌های ۱۳و ۱۴ تیر سال جاری در اصفهان برگزار می‌شود.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.