سیاست‌گذاری منطبق با اقتدار دیپلماسی نه دیپلماسی التماسی



بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان و نخبگان صنعت هسته‌ای کشور با واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی همراه بود. کاربران این بیانات به‌ویژه تأکید بر حفظ زیرساخت‌های هسته‌ای کشور را رویکردی مهم دانستند که ضامن صنعت هسته ایران و دستاورد‌های علمی می‌باشد. کاربران تأکید کردند که این مهم باید رویکرد دولت در تمامی مذاکرات مشابه باشد. در ادامه بخش‌هایی از واکنش‌های کاربران را مرور کرده‌ایم.

علی شمخانی:
حفظ و توسعه زیرساخت‌های صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای که دیروز رهبری آن را دستاوردی آبروبخش و عامل پیشرفت ایران قوی و ایرانیان سربلند عنوان کردند، روایتی ناگفتنی دارد از مجاهدت‌های علمی و سیاسی تاریخ‌ساز برای شکستن سد‌های محکمی که تار و پود آن بافته نفوذ و خودباختگی بوده است.
مسعود براتی:
نگاه رهبر انقلاب به صنعت هسته‌ای «کارت بازی برای مذاکره و توافق با غرب» نیست، بلکه «صنعتی برای پیشرفت ایران» است؛ بنابراین حفظ زیرساخت این صنعت ضرورت دارد… حفظ زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای و عدم تخطی از قانون مجلس در همکاری با آژانس دو قید برای مذاکره.
علیرضا تقوی‌نیا:
آیت‌الله خامنه‌ای: «توافق کنید عیبی ندارد، اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای دست نخورد.» سخنان رهبری نشان داد، پشت پرده مذاکرات جدی برای توافق در کار است، اما احیای برجام در دستور کار نیست، زیرا طبق برجام زیرساخت‌های هسته‌ای کشور دستخوش دگرگونی اساسی می‌گردد. #توافق_اتمی
م. پورصادقی:
رهبر انقلاب گفتند: «ممکن است در زمینه‌هایی بخواهید توافق‌هایی کنید. توافق اشکالی ندارد، اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد.» با توجه به اخبار و موضع گیری‌های اخیر در رسانه‌ها، به نظر می‌رسد این جمله مهم‌ترین گزاره سخنرانی امروز باشد که مورد توجه رسانه‌ها هم قرار گرفته است.
امیر راقب:
زیرساخت، نقطه‌خیز است. کانونی است که گسترش از آنجا ممکن می‌شود. حفظ «زیرساخت صنعت هسته‌ای» نمی‌تواند صرفاً به شماری «منعیات مذاکراتی» محدود شود. به این منظور، برنامه هسته‌ای ایران باید به بخشی از یک برنامه توسعه صنعتی در داخل کشور یا محور توسعه صنعت هسته‌ای در منطقه تبدیل شود.
کیان مهزاد:
نکات رهبر معظم انقلاب درباره هسته‌ای نمونه‌ای از سیاست‌گذاری منطبق با اقتدار دیپلماسی است که می‌تواند راهنمای جدی برای دولت یاشد و حتی رویکردی برای سیاست‌خارجی قرار بگیرد.
امیر ناظم:
این حرف که توافق کنید، اما زیرساخت‌ها را هم رعایت کنید، یعنی ایران‌دوستی، یعنی دلسوزی برای ایران، یعنی توافق به شرط حقظ عزت و دستاورد‌های علمی. رویکردی مهم که در تاریخ ماندگار است.
رومینا شعبانی:
نه شرقی نه غربی؛ جمهوری اسلامی یعنی همین… نه آنقدر شور که در دامن غرب بیفتیم و صنعت هسته‌ای را ببخشیم که برود نه آنقدر بی‌نمک که مدافع ساخت سلاح هسته‌ای به بهانه‌ی بازدارندگی‌آن باشیم. ما مبنا، منطق و‌هویت داریم بی‌نیازیم به غش‌کردن؛ چه چپ باشد، چه راست!
سهیلا خداپرست:
سفارش رهبر انقلاب در استفاده از ظرفیت دانش هسته‌ای در همه زندگی مردم از جمله: صنعت، سلامت، کشاورزی، محیط‌زیست، آب شیرین‌کن و درمان بیماری‌ها. آقایان مسئول چقدر از این ظرفیت استفاده می‌کنین؟!
نیلوفر خسروی:
بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دیروزشون با دانشمندان و مسئولان صنعت هسته‌ای؛ امروز ما بیش از ۱۰۰ برابر سال ۸۲ که آغاز چالش هسته‌ای ما با غرب است و تحریم‌های پشت سر هم و مانند این‌ها [موجودی هسته‌ای داریم.]