فاجعه اخراج گسترده پناهجویان در مرز‌های آمریکا


به گزارش به نقل از میزان، اندکی قبل از کریسمس، یک خانواده ۱۰ نفره ونزوئلایی به همراه تعداد زیادی از پناهجویان از مکزیک وارد آمریکا شدند؛ بخشی از «هجوم مهاجران» در دسامبر که سیاستمداران آمریکایی را با بحران مواجه کرد.

تنها در ۱۸ دسامبر گذشته، زمانی که گمرک و حفاظت مرزی آمریکا رکورد بیش از ۱۲ هزار و ۶۰۰ برخورد با مهاجران را در مرز جنوبی به دست آورد، فاکس نیوز فریاد زد: هزاران نفر به تگزاس سرازیر شدند.

این پناهجویان پس از گذراندن نزدیک به یک هفته در پیمایش با «قطار مرگ» بدنام مکزیک، سعی کردند از یک شهر مرزی مکزیک وارد تگزاس شوند، اما از سوی مقامات آمریکایی متوقف شدند.

به گفته این خانواده، یک بن‎بست روی داد که چند روز به طول انجامید و تنها زمانی پایان یافت که افراد گروه به دلیل کمبود آب و غذا شروع به بیهوش شدن کردند.

یکی از اعضای این خانواده ونزوئلایی روایت خود را از مرز‌های آمریکا و مکزیک اینگونه بیان می‌کند: دوستانم پس بازداشت از هم جدا شدند، یکی از زنان و تعدادی از کودکان به فاصله نزدیک به ۵۰۰ کیلومتری فرستاده شدند.

در نهایت، همه اعضای خانواده در اتوبوس‌هایی که به مقصد شیکاگو می‌رفتند، از هم جدا شدند؛ یکی از شهر‌های آمریکا، که فرماندار تگزاس بدون برنامه‌ریزی این پناهجویان را به آنجا منتقل کرد.

این خانواده اکنون در پناهگاهی در شهر شیکاگو زندگی می‌کنند؛ یکی از مؤسسات متعددی که برای برآورده کردن نیاز‌های پناهجویانی که از سوی فرماندار تگزاس به سراسر آمریکا فرستاده می‌شوند، برپا شده است.

جهت‌گیری بیگانه‌هراسی فرماندار تگزاس

جهت‌گیری بیگانه‎‌هراسی گرگ ابوت، فرماندار تگزاس در دولتی که به خود می‌بالد که در پیشاهنگ افراط‌گرایی قرار دارد، بسیار قابل درک است، اما در حالی که به وضوح یک «بحران مرزی» در جریان است و همان‌طور که تعداد بی‎‌سابقه‌ای از انسان‌ها جان خود را از دست داده‌اند، ابعاد آن دقیقا با خیال‌پردازی ابوت مطابقت ندارد.

اخراج ۱۴۲ هزار مهاجر در سال مالی ۲۰۲۳

برای شروع، دولت بایدن به ندرت رئیس یک برنامه مهاجرت رایگان برای پناهجویان است؛ همانطور که واشنگتن پست در ماه دسامبر گذشته گزارش داد، اداره مهاجرت و گمرک آمریکا بیش از ۱۴۲ هزار مهاجر را در سال مالی ۲۰۲۳ اخراج کرد که دو برابر تعداد اخراج‌های سال قبل از آن بود.

بایدن همچنین مکررا از سیاست دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، برای بازگرداندن پناهجویان غیرمکزیکی به مکزیک استفاده کرده و پرواز‌های مستقیم اخراج از آمریکا به ونزوئلا را از سر گرفته است.

انتظار می‌رود این پرواز‌ها در سال ۲۰۲۴ به میزان قابل توجهی افزایش یابد، به این معنی که تعداد بیشتری از ونزوئلایی‌ها دوباره با سیاست‌های مرگبار آمریکا مواجه خواهند شد.

مطمئنا، آنچه به‌طور مداوم از گفتمان مهاجرت و پناهندگی حذف می‌شود این است که نقض بی‌امان و آشکار پناهجویان از سوی خود آمریکا و نقش اساسی در اخراج پناهجویان از خانه‌های خود در وهله اول در حال روی دادن است.

در همین حال، این ایده که بایدن به نوعی در حال برچیدن موانع مرز‌های آمریکاست به راحتی در واقعیت رد می‌شود؛ واقعیتی که در آن دولت او از تعدادی از قوانین و مقررات فدرال صرف‎نظر کرد تا دیوار مرزی ترامپ را برخلاف وعده‌های انتخاباتی خود بایدن، گسترش دهد.

به عبارت دیگر، بحران واقعی این نیست که کنترل مرزی کافی وجود ندارد؛ بلکه این است که کنترل مرزی بیش از حد وجود دارد و نظامی‌سازی دیوانه‌کننده آن مرز چیزی است که رسیدن به آن را کاری خطرناک و پرهزینه و گاهی مرگبار می‌کند.

سرکوب پناهجویان در مقابل حمایت از اوکراین و رژیم صهیونیستی

اواخر سال گذشته میلادی، بایدن به فکر رشوه دادن به جمهوری‌خواهان با وعده میلیارد‌ها دلار پول برای سرکوب مهاجران در مرز‌ها در ازای حمایت آن‌ها از میلیارد‌ها دلار کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی بود.

این تصمیم البته پس از آن بود که ارتش رژیم صهیونیستی جدیدترین حمله خود را به نوار غزه در ماه اکتبر آغاز کرد که اکنون بیش از ۲۴ هزار فلسطینی را به شهادت رسانده است.



Source link