چراغ سبز ترور رهبران حماس از کاخ سفید



: فشار‌ها از دو سو برای تن دادن به آتش‌بس روی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است. یک طرف، خانواده‌های اسیران اسرائیلی در غزه‌اند که در تازه‌ترین تحول، به جلسه کمیته پارلمانی در کنست یورش بردند. سوی دیگر، دولت بایدن است که نگران از آشکارتر شدن شکست تل‌آویو در غزه، یک سیگنال ضمنی برای ترور رهبران حماس صادر کرده و به جای عملیات گسترده زمینی در غزه، از تل‌آویو خواسته روی حذف رهبران جنبش حماس تمرکز کند.

به گزارش «جوان»، خانواده‌های اسرای اسرائیلی که از بی‌توجهی تل‌آویو به خواسته‌های‌شان خشمگین بودند، دیروز با داد و فریاد به جلسه کمیته پارلمانی در کنست یورش بردند. به گزارش «تایمز اسرائیل» این گروه حدوداً ۲۰ نفره از خانواده‌های اسیران اسرائیلی، با پوشیدن پیراهن‌هایی که روی آن نوشته شده بود «همین الان آن‌ها را به خانه بیاور» شعار می‌دادند و پوستر‌های نزدیکان‌شان را پس از ورود به اتاقی که کمیته پارلمانی در آن جلسه داشت، آوردند. یک‌شنبه شب هم، اعضای خانواده اسرای اسرائیلی، تظاهراتی را در خارج از خانه شخصی بنیامین نتانیاهو در بیت‌المقدس کلید زدند و انجمن خانواده‌های اسرا اعلام کرد که معترضان تا زمانی که «نخست‌وزیر با توافقی برای بازگرداندن گروگان‌ها موافقت نکند»، همان جا خواهند ماند. نتانیاهو در واکنش به تشدید فشار خانواده‌های اسیردار، شامگاه یک‌شنبه گفت که «حماس در ازای آزادی افراد ربوده شده ما، خواستار خروج نیرو‌های ما از غزه، آزادی تمامی قاتلان و متجاوزان و مصونیت برای خود است. اگر با این مسئله موافقت کنیم خون سربازان ما به هدر رفته است.» او گفته است: «اگر با این موافقت کنیم ما دیگر قادر نخواهیم بود امنیت شهروندان‌مان را تضمین کنیم. من نمی‌توانم چنین چیز مرگباری را بپذیرم، پس آن را قبول نخواهیم کرد.» نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌گوید که تنها پیروزی کامل در نوار غزه، نابودی حماس و بازگشت گروگا‌ن‌های اسرائیلی را تضمین می‌کند. سامی ابوزهری در واکنش به موضع نتانیاهو، به رویترز گفته که امتناع نتانیاهو از پایان دادن به حمله نظامی به غزه «به این معنی است که هیچ شانسی برای بازگشت اسرای [اسرائیلی]وجود ندارد.»

تغییر فاز بعد ۱۳ هزار زخمی
فشار حامیان آزادی اسرای رژیم صهیونیستی به یک طرف، نتانیاهو همچنین با فشار فزاینده‌ای از طرف امریکا برای متوقف کردن عملیات زمینی در غزه روبه‌رو است، فشاری که البته به نظر می‌رسد با یک پیشنهاد تلویحی جذاب برای تل‌آویو همراه است. دیروز یدیعوت‌آحارونوت فاش کرد که از آغاز طوفان‌الاقصی دست‌کم ۱۳ هزار و ۵۷۲ اسرائیلی مجروح به مراکز درمانی منتقل شده‌اند، چیزی که با آمار‌های رسمی ارائه شده از طرف تل‌آویو تفاوتی چشمگیر دارد. تحت چنین شرایطی، «جان فاینر» معاون مشاور امنیت ملی امریکا در گفتگو با تلویزیون ای‌بی‌سی گفته که «ما از حق اسرائیل برای انجام اقدامات دفاعی علیه حماس دفاع کرده‌ایم تا این تهدید دوباره تکرار نشود. همچنین صراحتاً اعلام کرده‌ایم که رویه اسرائیل در این درگیری برای ما یک نگرانی بزرگ محسوب می‌شود.» فاینر همچنین به آنچه «تغییر در مرحله‌ای از درگیری» تعبیر شده اشاره کرده و ضمن حمایت از آن، به تل‌آویو توصیه کرده که «بیشتر روی اهداف سطح بالا نظیر رهبران حماس متمرکز باشد» و البته این را هم گفته که «شاهدیم که آن‌ها این کار را شروع کرده‌اند.» اوایل ماه دسامبر ۲۰۲۳ یک فایل صوتی از «رونن بار» رئیس سرویس امنیت عمومی (شاباک) افشا شد که در گفتگو با نمایندگان کنست گفته بود «رهبران حماس در غزه، کرانه باختری، لبنان، ترکیه، قطر و هر جایی باید کشته شوند.» همان موقع، نتانیاهو طی یک کنفرانس مطبوعاتی به سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) دستور داد که «تمامی رهبران حماس هر جا که هستند، ترور شوند.» اوایل ژانویه ۲۰۲۴ هم با شروع فاز سوم جنگ اسرائیلی‌ها در غزه، پولیتیکو نوشت که خروج نسبی نیرو‌های اسرائیلی از غزه نشان می‌دهد که تل‌آویو به درخواست‌های واشینگتن گوش می‌دهد: «این اقدام بیانگر آن است که اسرائیل در نهایت می‌خواهد از بمباران شهر غزه به سمت هدف قرار دادن رهبران حماس پیش برود.» با این حال، ناظران درباره نتایج و موفقیت این رویکرد تردید کرده‌اند. «یوسی ملمن» خبرنگار و نویسنده‌ای که چند دهه روی سرویس‌های امنیتی اسرائیل متمرکز است، گفته است: «استراتژی ترور هیچ چیز را حل‌وفصل نمی‌کند. جامعه اطلاعاتی اسرائیل عاشق ترور است و آن‌ها اکنون شرمنده هستند و تحقیر شده‌اند و می‌خواهند خود را نجات دهند.» وال استریت ژورنال هم به تازگی نوشت که مقامات‌اسرائیلی گفته‌اند به رغم حملات هوایی و زمینی در داخل غزه که موجب از بین رفتن جان هزاران غیرنظامی شده، به هدف خود مبنی بر «نابودی حماس» دست پیدا نکرده‌اند.

مک گورک دنبال آتش‌بس
«برت مک‌گورک» مشاور ارشد جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در خاورمیانه در سفری برنامه‌ریزی شده به مصر و قطر می‌رود، چیزی که بیانگر احیای مجدد تلاش‌های دولت بایدن برای دستیابی به توافق آزادی اسرای اسرائیلی است. «وال‌استریت‌ژورنال» به نقل از مسئولان شرکت‌کننده در مذاکراتی که گفته می‌شود اخیراً شروع شده، نوشت که امریکا، مصر و قطر، رژیم صهیونیستی و حماس را جهت دستیابی به توافق تبادل اسرا تحت فشار قرار می‌دهند. به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، یک طرح سه‌مرحله‌ای مطرح است که یک فرآیند دیپلماتیک چندمرحله‌ای و ۹۰روزه است و بر اساس آن، در مرحله نخست، اقدامات نظامی متوقف می‌شود، حماس تمامی اسرای غیرنظامی را در قبال آزادی صد‌ها اسیر فلسطینی آزاد می‌کند، نظامیان اسرائیلی از شهر‌های نوار غزه خارج خواهند شد و آزادی تردد در نوار غزه تضمین می‌شود، پرواز پهپاد‌های اسرائیلی متوقف می‌شود و کمک‌های بشردوستانه به میزان دو برابر وارد نوار غزه می‌شود. در مرحله دوم، حماس تمامی نظامیان زن اسرائیلی و اجساد اسرایی را که در دست دارد در مقابل آزادی شمار بیشتری از اسرای فلسطینی، آزاد می‌کند. در مرحله سوم نیز، سایر نظامیان مرد اسرائیلی آزاد خواهند شد و رژیم اشغالگر نیز همه سربازان خود را از نوار غزه بیرون می‌کشد.
وال‌استریت‌ژورنال نوشته که حماس و اسرائیل هنوز طرح پیشنهادی را نپذیرفته‌اند «اما هر دو طرف برای مذاکره در خصوص این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند.» طرفین درگیری می‌گویند این طرح شامل گام‌هایی در تضاد با مواضع‌شان است و «طاهر النونو» مشاور رسانه‌ای حماس در این خصوص گفت که هیچ پیشرفت واقعی وجود ندارد و مقاومت بدون توقف کامل جنگ به تبادل اسرا نخواهد پرداخت. مقامات اسرائیلی نیز هنوز پاسخی به این پیشنهاد نداده‌اند. با این حال، «یدیعوت آحارونوت» فاش کرده که کاخ سفید با تشدید فشار‌ها بر نتانیاهو، یک استراتژی خروج به تل‌آویو پیشنهاد کرده که بر اساس آن، تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه مسلط خواهد شد. در استراتژی امریکا ابتدا به ارتش رژیم صهیونیستی آزادی عمل علیه جنبش حماس داده خواهد شد و در مرحله دوم یک محور استراتژیک بر پایه حضور کشور‌های عربی بزرگ از قبیل مصر، عربستان، امارات، مراکش و کشور‌های دیگر به رهبری امریکا تشکیل می‌شود و این کشور‌ها به یک ائتلاف نظامی منطقه‌ای به رهبری واشینگتن ملحق خواهند شد. در حالی که به نوشته یدیعوت‌آحارونوت نتانیاهو همچنان با استراتژی خروج مخالفت می‌کند، بایدن پیامی با این مضمون به او منتقل کرده است: «اگر نتانیاهو مسیر خود را تغییر ندهد، نام او به عنوان مسئول بزرگ‌ترین شکست استراتژیک در تاریخ اسرائیل ثبت خواهد شد.»



Source link